Jag blev uppassad – och insåg att jag är byggd för det livet, äntligen!

Denna fina hortensia fick jag idag av mina härliga barn. Men hur ska jag nu se till att den kommer att trivas hos mig. Jag är övertygad om att det kommer att lösa sig.

2026-05-31

Det var bara svaga vindar idag, växlande molnighet, och en del sol. Utsikten fick jag tillbaka idag då grannen körde tjugo i åtta på morgonen. Jag tyckte det var skönt att nu kunna se bort till infarten igen.  

Efter att ha gjort skitjobbet (det var dags för det idag) så hamnade jag på verandan i ett trevligt sällskap. Fick sedan ett sms från sonen att dom kom hit på eftermiddagen. När dom kom så gick jag bort till deras husvagn. Dom skulle grilla och käka lite så jag blev kvar där. Jag börjar tycka det är skönt att bara sitta och bli uppassad nuförtiden. Det har faktiskt tagit lite tid att vänja sig vid det. Men när möjlighet ges så ska jag unna mig att njuta av det. 

Maten smakade verkligen bra och gott om det fanns det. Jag brukar ju inte äta så mycket mitt på dagen och jag blev fort mätt. Sedan blev jag trött också och valde att gå hem och vila en stund medan dom andra röjde undan. Också en lyx nuförtiden. 

Lite senare träffades vi på verandan för att avsluta besöket med att käka lite glass. Det blev ett trevligt avslut på en mycket underbar eftermiddag. Tack så mycket “lilla familjen” för att ni kom hit och gjorde denna Mors dag så trevlig. Förresten så var vi faktiskt 3 mammor här som njöt av att träffas med våra respektive barn!

När jag kom hem var jag rätt så trött och det var så skönt att bara sitta i min soffhörna och koppla av med att surfa runt lite. Då brukar jag faktiskt piggna till lite. 

Jag var inte så hungrig ikväll och tänkte först inte äta något. Men så blev jag akut sugen på en ägg och baconmacka och så fixade jag en sådan till mig. Skivad tomat och rödlök passade bra till. 

Jag har verkligen haft en bra och trevlig dag idag och det är jag så glad och tacksam för.

Dessa regler gillar jag verkligen. Det är varje hunds rättigheter, eller hur!

Lite moln, lite vind, lite vinst

För en del år sedan så satt jag på denna bänk och njöt av utsikten. Visst måste man ta sig tid för att bara sitta och glo ut över havet.

2026-05-30

Solen gömde sig bakom molnen största delen av dagen. Det var lite blåsigt och 15 – 18 plusgrader. Grannen körde vid halv elva och så fick jag utsikt igen åt sidan. På campingen var det sedan livligt någon timme framåt med en del husbilar/vagnar som körde iväg samt en del personbilar som också gav sig iväg ifrån stugorna som dom hade hyrt. Efter ca en timme började det komma hit nya ekipage. Då fick jag en ny granne och så var utsikten borta igen. 

Det är bröllopsfest i bygdegården idag och en del av gästerna kom hit med husbil/vagn och även en del hyrde stuga här över natten. Det rörde sig en del folk här runt omkring under dagen så det var en del att titta på. 

Blev en promenad även idag. Började med att gå till frysen och hämta en påse med limpa. Gick hem med den och så tog jag en påse med plast och gick till sopstationen och slängde den i rätt tunna. Fortsatte en liten sväng innan jag vände och gick bort till verandan. Där blev jag sittande ett tag tills vinden blev rätt så kall. Dags att gå hem då. 

Så blev det kaffe och macka och idag blev det medwurst istället för skinka halva mackan för skinkan var slut. Nästa lika gott med medwurst tycker jag. På den andra halvan finns det i stort sett alltid en skiva ost, vilket jag absolut inte tröttnar på. Finns ju så otroligt mycket att välja på med så många olika smaker och konsistenser. 

Senare på eftermiddagen så hade solen kört bort en del moln och vädret blev väldigt fint. Vilken tur dom hade som hade sin bröllopsfest utomhus i bygdegårdens trädgård. 

Gick ut för att sätta in Rulle men ändrade mig och gick bort till verandan, det var ju soligt. Var ju trav idag så jag satte mig och tittade på det en stund. Jag hade några andelsspel i Kinna Kiosken. 

Tittade på några lopp men gick sedan ut för att prata med några andra grannar som hade kommit hit för att njuta av varsin glass. Det var trevligt. Yvonne höll koll på travet och talade om hur det hade gått i dom olika loppen. När det hela var slut så kunde jag konstatera att jag faktiskt hade vunnit lite även denna lördag. Inget som jag blev ledsen för. Bättre liten vinst än ingen vinst alls. 

Ikväll åt jag baconburgare från frysen med pommes som jag fixade till i af. Det smakade väldigt gott och mätt blev jag. Som vanligt hällde jag över en del ketchup för det gillar jag. 

Hoppas det aldrig blir så men jag kan nästan får mardrömmar av detta scenarium.

En annorlunda dag

Tyvärr har jag inte hitta blommande syrener här men jag hade några gamla bilder på dessa vackra blommor. Jag gav min AI i uppdrag att sätta ihop två gamla bilder till en fin bild. Det blev enligt mig ett mycket lyckat resultat.

2026-05-29

Vädret idag klagar jag inte på för det har varit en underbar sommardag. Sol och blå himmel, bara en svag vind och 15 – 22 härliga plus. 

Idag har det varit rätt så mycket trafik här. Många lämnade stugor som dom hade hyrt och det kom hit nya gäster till dom. På eftermiddagen så började det komma hit en hel del husbilar och jag fick en granne precis bredvid mig. Nu blev det noll utsikt åt sidan men jag kan ju fortfarande se ut rakt fram. Men jag ser inte flaggorna så jag kan inte ha koll på hur och när det blåser. Men det märker jag ju när jag öppnar dörren eller fönster.

Jag väntade på ett paket ifrån Apoteket som Postnord skulle leverera. Det strulade till sig ordentligt. Postbilen kom men  stannade vi infarten till campingen och brydde sig inte om att köra ner till receptionen där jag och Yvonne satt. Den bara stannade till lite innan den fortsatte på sin postrunda. Visserligen ringde han men jag fick inte fram telefonen tillräckligt fort. Jag tillhör ju inte den generation som har mobilen fastväxt i ena handen. 

Då flippade jag ur fullständigt utan moget övervägande. Jag ringde till Postnord och hamnade i Stockholm med en digital assistent som var helt värdelös. Fick efter en stund prata med en levande människa. Han gjorde troligen så gott han kunde men kunde inte lösa mitt problem med att få hit mitt paket. Jag betalar extra för hemkörning på utlovad dag och då ska dom se till att jag också får det. 

Jag ringde upp igen och fick prata med en annan kille. Han försökte också få bilen att köra tillbaka till mig med paketet. Paket från Apoteket får numera inte läggas utanför dörren eller i brevlåda utan måste lämnas personligen med bevis på att det är gjort.

Jag ska ärligt erkänna att jag absolut inte var så trevlig mot dom stackarna som jobbade i kundtjänst. Men jag misstänker att dom är vana vid värre personer än mig. Jag bråkade, var näst intill lite oförskämd, blev lite högröstad och till slut lite gråtmild också. Jag till och med tog till en liten vit lögn. Vad gör man inte för att få hem det paket man väntar på. 

Så hände det något. Den blå Postnord Bilen kom hit och körde till receptionen. Där fick chauffören instruktioner av Omer om var jag stod. Så kom han hit och lämnade mitt paket och jag blev verkligen jätteglad. Det var en rätt så ung kille som troligen var en semestervikarie. Jag tackade honom många gånger och han såg så olycklig ut. Kanske hade fått lite bannor av någon chef. Hur som helst blev jag så glad att jag fick mitt paket idag. När Post Nord vill så kan dom verkligen leverera. 

Idag så får Post Nord en stor stjärna av mig för att dom faktiskt löste problemet och jag fick mitt paket. 

Mat skulle jag ju ha även denna röriga dag. Det blev potatisklyftor i af samt en liten bit helstekt fläskfilé. Jag serverade det med skivad tomat och rödlök, salladsost och en rejäl klick med beasås. 

Det var så här jag kände det tidigare under dagen. Men det löste sig på et mycket bra sätt tyckte jag.

Varorna var många – besluten desto fler

Visst är det rogivande vid någon sjö i Sverige. Finns väldigt många sådana platser i vårt avlånga land.

2028-05-28

Det har varit en härlig sommardag denna torsdag i slutet av maj. Sol hela dagen, knappast ett moln och det blåste bara lite, 15 – 22 plus. Hos mig kunde dörr och fönster vara öppna hela dagen och det kändes mycket skönt när vinden ibland svepte genom husbilen. 

Gick ut en sväng och det blev en lite längre promenad ute på vägen. Det kändes bra att röra lite på benen. Lupinerna och smultronen växer på bra i värmen men snart vill  växtligheten ha lite mer vatten. 

Blev sedan en sittning på verandan med vännerna här på campingen. Vi har det trevligt tillsammans tycker jag. Efter en lagom stund så gick jag hem för lite kaffe och macka. 

När det var avklarat så loggade jag in på Coop för det var dags för att handla lite, listan började bli riktigt lång. Det är ju tre veckor sedan jag handlade sist. En del tid gick åt till att navigera runt bland alla varor som dom har. Det mesta hittar jag rätt så enkelt till men så finns det annat som kan vara lite mer svårhittat. Sedan så kan det ta lite tid om jag ska välja mellan likartade produkter från olika tillverkare.  Men det är verkligen ett bra sätt att handla på tycker jag. Som när jag inte riktigt har koll på vad som egentligen finns hemma så kan jag kolla det. Är man i affären så kanske man köper det för man har ingen aning om det finns eller inte. Så kan man plötsligt stå där med flera förpackningar av något som redan finns i ett skåp. I husbilens begränsade utrymme vill man ju inte ha mer än vad som går åt. Men jag kan ändra inköpet, lägga till eller ta bort, ända fram till söndag kväll. Också väldigt bra tycker jag. 

Nu när det är så varmt så äter jag middag lite senare. Blir inte så hungrig i värmen. I kväll så värmde jag Coops lasagne bolognese med en del extra riven ost och ketchup och det smakade som vanligt väldigt gott. 

Kvällen var väldigt skön och jag kunde ha öppet det mesta rätt så länge. 

Det tycker jag är ett bra råd. Dålig luft ska ut annars ställer den till med problem!!

Förvirringen var stor – lösningen var enkel och nära

Detta är en bild ifrån underbara Lysekil när vi var där för länge sedan. Året var 2012 och det är ju ett tag sedan.

2026-05-27

Onsdagen började med klarblå, molnfri himmel och nästan vindstilla, 14 – 20 plus och en hel del mer i solen. Lite senare på dagen ökade vinden något men den var i regel rätt så måttlig idag. 

Gick en skön promenad ute på vägen och såg att lupinerna växer och det gör även smultronen som nu blommar ännu mer. Hoppas dom får bli kvar i år för förra året var det någon som skövlade i vägrenen. 

När jag kom tillbaka till campingen gick jag till verandan och satte mig för att prata en stund. Då blev ett litet mysterium löst.

Det var så att när jag hämtade mat igår i frysen så var den gula plastpåsen med mitt namn på borta. Någon hade rotat runt bland mina frysta varor! Trodde först inte att det saknades något men kollade upp lite sedan och jag blev nästan säker på att det fattades en kartong med en fryst färdigmat och det skulle vara oxjärpar. Det hade jag inte ätit upp men köpt tidigare så det skulle ju finnas i frysen. Gick dit och kollade och där låg ett paket med oxjärpar. Nu började jag faktiskt att tvivla på mig själv. Det var något som inte stämde! Jag blev väldigt förbryllad. 

Lösningen kom sedan levererad av Yvonne. Det var så att en stuggäst hade kommit till henne och ville betala för ett paket med fryst mat. Han trodde att det var fritt att ta det och gå och betala i receptionen. Yvonne förstod att det var min mat som han kom med och han gick sedan och la tillbaka den i min fryslåda. Så bra att jag fick en förklaringen för jag hade faktiskt blivit rätt förvirrad. Slutet gott och jag blev så nöjd med att få det uppklarat!

När jag skulle gå hem fick jag en inbjudan till kaffe vid fyratiden. Men jag ville ha en macka och kaffe som jag är van vid omkring tvåtiden. Så det fixade jag till. Satt sedan och läste, tittade på bilder och skrev lite. 

Vid fyra gick jag till verandan och där bjöds det på läckra wienerbröd från Lidl med sånt där gott gult i mitten och är så otroligt smuliga. Men dom är ju så otroligt goda tycker jag. Yvonne bjöd på kaffe och vi hade det så trevligt. Sedan kom Omer med en mycket god överraskning. Han hade köpt körsbär som han frikostigt bjöd på. Jag har inte ätit körsbär på några år och himmel så gott dom smakade. 

Jag var inte så hungrig på kvällen men jag vill ju ha lite mat ändå. Det passade bra med lite fryst pyttipanna (kan ju bara ta så mycket som man vill ha) med stekt ägg och lite annat smått och gott. 

Det har varit en trevlig dag tycker jag och även kvällen är vädermässigt hur bra som helst. Inte ett moln på den underbart klarblå himlen och bara en svag vind. 

Vädret imorgon ska bli ungefär som det har varit idag. Inget att klaga på tycker jag.

Så kan det gå i den nya världens kommunikation.

Vinden tog i – jag tog dagen som den kom

Någonstans i ett fagert Sverige för en del år sedan. Sverige är fortfarande ett mycket vackert land från norr till söder, väster till öster.

Enligt väderprognosen så skulle det blåsa mycket idag och det stämde. Vinden tog tag ordentligt i byarna och det kändes faktiskt i husbilen som gungade till. Att morgonen/förmiddagen skulle vara molnig och eftermiddagen solig med bara lite moln stämde också. Även temperaturen på 15 – 20 plus stämde! Tänk att meteorologerna hade alla rätt!!!

Hade lite skitjobb att göra idag så det gjorde jag. Det är väl nästan det enda måste som jag har. När det var klart gick jag till verandan och satte mig en stund för att prata. Jag bestämde mig för att inte gå på en promenad idag för jag tyckte det blåste för mycket. Vid lagom tid gick jag hem, satte in Rulle och gick in för att dricka kaffe och äta en macka. 

Sedan så satt jag och läste några artiklar, krönikor samt en del i min bok. Tiden bara ramlade iväg. Vid femtiden så kom Omer och undrade om jag inte kom ut mer idag. Det var ett par trevliga grannar som satt på verandan. Jag bestämde mig för att gå dit. Tog fram Rulle och gick dit. Vilken tur att jag ändrade mig, dels för trevligt sällskap och dels för att vi blev bjudna på vattenmelon. Det har jag inte ätit på ett par år och det smakade otroligt gott. Strax innan sex så skildes vi åt och personalen stänger klockan 18.00. 

Jag hade varit i köket tidigare på dagen och hämtat mat. Idag blev det fryst fiskgratäng med räksås och det smakade som vanligt mycket gott. Åt även skivad tomat, rödlök och salladsost. 

Den där stunden med vattenmelon gjorde denna dag till en mycket bra dag. 

Nu har jag ingen sådan så vad ska jag göra?

Vinden jobbade hårt – jag applåderade inte

Härligt underbara lupiner som snar slår ut i full blomning.

Det är så trist att det ska blåsa så mycket när vädret annars är fint. Lite moln och mycket sol, 14 – 20 plus under dagen. Vinden är rätt så kraftig och i byarna uppemot 15 m/s. 

Gick en rätt så lång promenad idag ute på vägen. Lupinerna börjar snart att blomma för nu har dom stora knoppar. Jag är mycket förtjust i lupiner och tycker dom är så fina. 

Blev sedan en trevlig pratstund på verandan och där blåste det inte så mycket. Idag så var vi alla glada för att den lilla tvååringen som hade försvunnit hade blivit hittad och vid liv. Tror faktiskt att detta har engagerat en stor del av Sveriges befolkning. Så fint att läsa att väldigt många människor hade hjälpt till med sökandet. 

Ett tag under dagen var det helt tomt här. Då passade Omer på att klippa gräset på hela campingen och det tog en hel del tid. Det luktar så himla gott med nyklippt gräs då är det liksom sommar! Sedan så kom det hit tre husbilar och en plåtis som parkerade en bit ifrån mig. 

Tog en liten kvällspromenad till verandan och satte mig där en stund för lite trevlig samvaro. När vädret är kvälls vackert så tycker jag det blir en fin avslutning på dagen. Gick sedan hem för att fixa till kvällens middag efter jag hade satt in Rulle. 

Skivade potatis och la i af tillsamman med tunna skivor lök och lite kryddor. Sprejade över lite olja och körde på 200 grader i 15 minuter. Sedan så lade jag på falukorv i skivor och körde i en kvart. Då var allt klart. Hällde på ketchup, senap och bostongurka och det blev jättegott. 

Det är bara att välja vilket man vill och som passar bäst för tillfället!

Jag planerade inget särskilt – ändå blev dagen full av allt möjligt

Denna bild är från Seglora och jag har fotat den idag. AI har hjälp mig att få den så här bra. Den är sammansatt av två olika bilder och lite har plockats bort!

2026-05-24

Jag tyckte att vädret var hyfsat idag. Var lite moln ibland men det var faktiskt mest klarblå himmel utan moln. Solen hade fritt spelrum och värmde så skönt. Som vanligt var det lite småblåsigt men varmt ändå, 14 – 22 plus. 

Gick bort till sonen och pratade lite. Dom skulle köra till Rydal och titta på cirkusen där. Det hade varit bra uppträdande och dom var mycket nöjda med besöket där. 

Jag gick till verandan och satte mig en stund. Där blåste det knappt något och det var väldigt behagligt att sitta där ett tag och prata med vännerna. När jag tyckte det var dags för eftermiddagskaffe och macka gick jag hem. Satt sedan och läste ett par timmar  i en bok som är väldigt spännande. 

Under dagen så körde alla husbilar iväg men alla som tältade var kvar. Även dom flesta stugorna var fulla med gäster. Under eftermiddagen kom det hit två plåtisar, en svensk och en tysk. 

Kollade bort till familjens husvagn och såg att dom började plocka ihop. Gick dit för att prata lite innan dom gav sig iväg hem till Borås. Vinkade av dom och gick sedan till verandan varifrån det hördes höga glada skratt. 

Där satt en gäst, som var norrman, och väldigt rolig. Jag satte mig där en stund. Det blev väldigt många höga och glada skratt. Klockan gick och det blev dags att gå hem.

I går kväll ångrade jag mig och satte inte in resterna i frysen utan dom hamnade i kylskåpet istället. Jag värmde maten ikväll och det smakade bättre än i går. Blev även tagliatelle i kväll också för jag tycker att det är så gott.  

Jag tycker att jag har haft en väldigt trevlig dag idag!!

Väderprognosen visar på att det ska bli blåsigt nästa vecka och något svalare men ändå en hel del sol. Det blir som det blir, när det blir, om det blir!!

Absolut inte så dumt när man har hittat en trevlig bänk!!

Maj gjorde sitt bästa – jag gav den bonuspoäng för ansträngningen

En bild ifrån underbara Kinnekulle vid stenbrottet. Längre bort så syns Vänern. En mycket underbar plats som vi har besökt många gånger genom åren.

2026-05-23

Något omväxlande väder idag. Det var molnigt, soligt och lite småblåsigt. Inte kallt utan tvärtom rätt så varmt, 12 – 21 plus. 

På morgonen mellan åtta till strax efter nio var det mycket trafik här. Många personbilar som körde iväg och det var från stugorna och från dom som tältar här nu. Mycket folk som även gav sig iväg till fots med eller utan hund. Det var så mycket att kolla på så jag hann knappt med att  läsa tidningen. Men det är roligt med lite liv och rörelse här. 

Mitt på dagen så kom min “lilla familj” hit till sin husvagn. Jag gick bort till dom  för att prata en stund. Det är så roligt att se när lilla stjärnan kommer springande till mig för att ge mig en så go bamsekram. Det får jag även av sonen och barnbarnet. 

Satt där och pratade ett bra tag innan jag gick till verandan för ytterligare en stunds trevligt umgänge. Efter ett tag var det dags för mig att gå hem, för jag ville ha kaffe och macka. 

Senare på eftermiddagen gick jag till verandan igen för att titta på travet tillsammans. Vi har det väldigt trevligt tillsammans och diskuterar livligt hur hästarna springer. I dag så sprang dom rätt så bra och på ett andelsspel blev det sju rätt. Vinsten blev hela 3146,62 kr. Det tackar jag för. 

På hemvägen träffade jag “lilla familjen” och stannade och pratade en stund. Så trevligt. Sedan var det skönt att komma hem och sätta sig vid datorn en stund innan det var dags för att fixa till kvällen middag. 

Gjorde en pastasås med fläskfilé, lök, vitlök och lite annat. Kryddade under tiden som jag smakade av.  Det blev gott och jag åt det tillsammans med tagliatelle. Blev över en del som jag frös in. 

Det händer tyvärr någon gång och då blir man ju helt skräckslagen.

Smultronblom och sommarvind – och hjärtat tog ett extra steg

Visst är smultronblommorna mycket vackra.

2026-05-22

Det har känts lite mer som sommar idag. Trots lite molnigt så har det varit mest sol och omkring 20 plus. Möjligen lite småblåsigt men knappast något som störde. Kunde ha både dörr och fönster öppna under dagen. 

Gick och slängde lite sopor och fortsatte sedan med en längre promenad ute på vägen. I diket så blommade smultronen, ser så fint ut. Hoppas att det senare i år kommer att bli goda små smultron där. Nu fortsätter blomningen och grönskan att bre ut sig och det är en härlig tid. 

När jag kom till verandan så blev jag bjuden på rabarberkaka med vaniljsås och kaffe. Det var en granne som bjöd på detta och det smakade mycket gott. Jag har inte ätit något med rabarber på många år och det var precis så gott som jag kom ihåg att det var. Blev lite för mätt. Gick sedan hem och satte mig och läste ett tag. 

Eftersom jag glömde att gå till frysen och ta hem mat så fick jag göra detta senare mot kvällen. Gick till frysen och hämtade mat och fortsatte till verandan. Satt där sedan tills dom stängde vilket dom gör klockan 18:00. Lagom att gå hem, tycker jag. 

Det blev alltså en fryst färdigrätt till middag ikväll. Värmde maten i af och det blev verkligen bra och riktigt gott. Kartongen innehöll en portion av Black and White och det kan jag absolut tänka mig att köpa igen. 

Jag har faktiskt börjat bli lite bekväm och tycker det är rätt så skönt att några dagar i veckan bara värma maten. 

Visst kan man få lite panik ibland!!! När rullen har tagit slut fortare än man hade räknat med!!

Väderprognoser är som löften från en politiker optimistiska men inte att lita på

Här hade vi parkerat på en underbar plats med en ljuvlig utsikt. Var och när kvittar egentligen för det var så fint där.

2026-05-21

Idag var det bedrövligt väder. Mycket regnskurar under dagen. Inte så mycket blåst och i stort sett nästan ingen sol. Det var inte så kallt ute 12 – 19 plus men det eviga regnet gjorde att det kändes svalare. 

Passade på att gå ut när det var uppehållsväder och hann gå bort med kassetten till tömningen  utan att bli våt. Sedan så kom det en skur så jag blev våt på hemvägen. Satte in kassetten på plats sedan så gick jag bort till verandan. Jag var redan våt och lite mer våt gjorde ingen skillnad tyckte jag. Det gick faktiskt att sitta ute så det gjorde vi. Men det är viktigt att få en lite tjockare stolsdyna att sitta på för annars drar det kallt om rumpan och då börjar man snabbt att frysa. Det blev en del prat om det märkliga vädret. Solen och värmen som skulle ha varit här nu blir hela tiden uppskjutit några dagar. Så har det hållit på ett tag nu. Men hoppet finns kvar och för eller senare kommer prognosen att stämma, tror jag!!

På hemvägen gick jag till frysen för att hämta mat till kvällens middag. Det blev baconburgare som jag inte har provat tidigare. Stekte dom enligt anvisningar på paketet och det blev väldigt gott. Gjorde pommes i af som jag serverade till plus skivad tomat, lök, smältostskivor  och även ketchup. Burgaren var stor, hela 150 gram så jag blev verkligen mätt. 

Tiden går när den går och om den går vilket den alltid gör. I och för sig ibland väldigt fort och ibland, mer sällan, i snigelfart. 

Det är så sant som det är skrivits.

Vädret lovade sol men levererade grått, jag levererade varmkorv och potatismos

Tog två bilder idag men ingen blev riktigt bra tyckte jag. Bad min AI att lägga ihop bilderna till en och det blev verkligen en fin bild tyckte jag.

2026-05-20

Det var strålande sommarväder några timmar på morgonen. Solen lyste ner över oss från en molnfri, klarblå himmel och det var 11 plus ute. Men precis som igår tog molnen över för att sedan övergå till helmulet. Vinden var svag och i luften var det 18 – 19 plus. 

I dag så tog jag krafttag och samlade ihop en stor säck  med diverse skräp som skulle slängas i brännbart. Det låg i halva garaget och bara flöt runt. Säcken blev tung men jag satte den på Rulle och fick bort den till sopsorteringen. Där fick jag baxat upp den över kanten till sopkärlet. Skönt att bli av med det!

Gick sedan en promenad och det kändes bra i benen tyckte jag. Vissa dagar är dom “stumma” och fötterna svullna men så var det inte i dag. (Bara lite). Blev sedan en stund på verandan vilket var trevligt. Gick sedan hem för det var dags för kaffe och macka. Satt och läste i en mycket spännande bok som jag hade lite svårt att lägga ifrån mig men jag kan ju fortsätta läsa senare och även imorgon. 

Jag hittade lite varmkorv i frysen som jag tog fram för att dom skulle tina. Värmde dom sedan i af och så gjorde jag potatismos på vanligt sätt. Serverades med ketchup och senap, skivad tomat och lite annat. Inte dumt alls. 

Eftersom väderprognoserna inte alls stämmer numera så får man väl vara glad om något stämmer över huvud taget!

Nu ligger jag i hårdträning för sommarens rullator race. Så klart är det ett skämt, tror jag!

Jag tänkte vara effektiv men blev social istället

En bild från 20170519 när vi var i Alingsås på deras underbara ställplats på Savannen. Undrar hur det ser ut idag?

2026-05-19

Underbar morgon med klarblå molnfri himmel och helt vindstilla och hela 11 plusgrader. Solen bara flödade ner över oss och det var så härligt. Jag var faktiskt ute en stund och njöt bara för att jag kunde!

Men det varade inte för evigt. Blev sedan lite molnigt och vinden ökade något. Solen gladde oss mellan molnen och det blev 20 plus. 

Idag så blev det en något längre promenad och det kändes bra. Hamnade på verandan där jag blev sittande ett tag. Vi pratade om lite av varje och vi har så klart lösningen på många problem men som vanligt är det ingen som lyssnar på oss! 

Gick sedan hem till kaffe och macka som smakade bra. 

Upptäckte sedan att jag även idag hade glömt att hämta mat från frysen. Tog ut Rulle igen och gick till köket och tog ut min kartong med fryst mat. Hörde att det satt lite folk på verandan och pratade. Nyfiken som jag är gick jag dit och satte mig ett tag. Det blev en trevlig stund med mycket skratt. Sedan gick vi hem var och en till sitt. 

Bild på kartongen med mat som jag hämtade. 

Det var alltså en fryst färdigmat från Findus. Jag la över maten  till en form som passar i min af och värmde maten där. Sprejade lite lätt med olja innan jag värmde den. Smakade helt ok och det kan jag tänka mig att äta fler gånger. 

Det såg inte riktigt ut så på min tallrik men det smakade helt ok.

Med tanke på vissa besked idag så kan jag meddela att jag aldrig ger upp.

Gick ut som 1.0, kom hem som 2.0

En bild ifrån Ekshärad där Klarälven rinner igenom. Mycket vacker natur i norra Värmland.

2026-05-18

Långsamt börjar vädret förbättras. Några grader varmare idag, mindre blåst och även mindre moln. Det blev däremot en del mer sol, vilket det inte var något att klaga över. Ingen riktig värme, bara 15 plus, men det ska vara på gång. Men ska tillägga att solens strålar verkligen värmde idag. 

Jag sov väldigt dåligt inatt och var därför väldigt trött idag. Det blev ändå en promenad för jag ville så klart komma ut lite när vädret var hyfsat. Gick inte så långt men bättre med lite än ingenting alls. Fortsatte till verandan för lite trevliga samtal en stund. Det piggade upp, tyckte jag och blev sittande lite längre än vad jag hade tänkt. Men så insåg jag att det var hög tid för kaffe och macka och då gick jag hem och det gjorde även grannarna. 

Jag hade tänkt att vara lite flitig idag och plocka ihop lite i garaget som ska slängas. Men det orkade jag inte och det springer inte sin väg (tyvärr) så det får jag ta tag i en annan dag. 

Så kom det sig att jag glömde gå till frysen för att hämta en fryst färdigmat. Eftersom jag inte ville gå ut igen så kollade jag i kyl och frys vad som fanns hemma. Det fanns en hel del! Jag valde att göra en ägg och baconmacka med ketchup, tomat, rödlök och osttärningar. Smakade gott som vanligt. 

Vädret imorgon blir vad det blir för väder blir det i alla fall. 

Det håller jag helt med om för så är det enligt mig!

Ibland blir jag påmind om att jag faktiskt har det rätt bra

Visst är svensk sommar otroligt vacker. Bild från 17 maj för en del år sedan vid en fin sjö med en härlig brygga.

2016-05-17

Idag blev det något bättre väder och det var glädjande. Förmiddagen var rätt så mulen med några kortare regnskurar men senare så klarnade det upp. Istället kom det då mindre antal vita moln som släppte fram solen. Men det fortsatte att vara blåsigt och någon värme blev det inte, bara 12 plus. 

Så kom sonen hit med barnbarnsbarnet som hade en liten söt lekkamrat med sig. Jag tog då på mig och gick ut. När lilltjejen får syn på mig ropar hon mitt namn och sätter full speed till mig och då blir det en varm kram. Vad jag gillar denna lilla härliga tös. 

Gick sedan bort till sonen för att prata en stund vilket var trevligt som vanligt. Småtjejerna kom sedan springande och vill ha något att äta, så då var det dags för sonen att se till att dom fick sin hunger stillad. 

Jag gick bort till verandan och möttes av en fullständigt oemotståndlig doft av nybakade kanelbullar. Den doften är svår att motstå tycker jag. Satte mig ner för att prata en stund och fick frågan om jag ville ha en kanelbulle nu eller ta med mig hem. Jag valde att ta med den hem. Satt kvar en stund och pratade och när jag sedan gick hem fick jag med mig en ljummen kanelbulle. Bryggde kaffe och åt denna ljuvligt goda kanelbulle som innehåller extra allt. Den formligen smälter i munnen!!

Husbilarna körde iväg under dagen men några husvagnar blev kvar. Det är väldigt lugnt här nu men snart drar sommarsäsongen igång och då blir det mer livligt här.

Jag hade tagit fram kycklingben från frysen som när dom hade tinat blev lagda i en välkryddad marinad i en plastpåse. Där fick dom tillbringa några timmar i kylskåpet innan det blev dags för att tillaga dom i af. Dom blev supergoda tyckte jag. Serverade med kokt ris och Sweet chili Thai sås samt skivade tomater, rödlök och salladsost lätt kryddat med chiliflakes. Det blev en riktigt god söndagsmiddag, tyckte jag. 

Vädret ska ju bli bättre framöver men det är ingen ordning alls på prognosen. Först så skulle det bli varmare med mer sol på tisdag men det är nu uppskjutet till fredag!! Vad ska man tro på egentligen!!!

Så kan det så klart bli ibland men vem bryr sig.

Jag skapade min egen värme med musik, bok och middag

Här har vi parkerat mitt ute i ”spenaten”. Men så är det inte utan det var en väldigt trevlig plats att parkera på.

2026-05-16

Regnet öste ner mest hela dagen och så blåste det en del. Kallt var det också, bara 10 plus. Inget väder man blir pigg och glad av men det finns ju annat som piggar upp. Trevliga radioprogram med bra innehåll och musik och en spännande bok är ju inte fel heller. Sedan så finns det ju hur mycket som helst på nätet att kolla som piggar upp. 

Om det inte vore för det var dag för tömning idag hade jag nog inte gått ut. Passade på att gå ut när det var uppehåll mellan skurarna. Hann då även med att hämta bröd i stora frysen. Fick sedan satt in Rulle och komma in själv utan att bli våt. Sedan började det ösregna. Jag gick inte ut mer under dagen, är inte så förtjust i att bli våt om jag kan slippa det! 

Bryggde en mugg kaffe och en macka under eftermiddagen när jag tyckte det passade. Smakade bra som vanligt och brödet var nytinat och färskt. 

På eftermiddagen så kom det hit tre husbilar, en husvagn och en van och parkerade här lite varstans. Absolut ingen trängsel. Det här trista kalla blåsiga vädret gör troligen att många väljer att stanna hemma. Kan man inte vara ute så kanske man har det bättre i den fasta bostaden. Vad vet jag?

Stekte några skivor falukorv i af som jag serverade med nykokt tagliatelle. Kryddade lite  innan jag hällde över ketchup och riven parmesan. Mycket enkelt och jag tycker det är så gott. 

Vädret blir tydligen inte så mycket bättre imorgon så det är bara att stå ut. Sedan kommer det att bli varmare, säger prognosen. Ja, ja, det kommer tiden att utvisa.

Det där med tid kan faktiskt vara rätt så komplicerat, eller hur?

Jag gick ut ändå för trots är också en livsstil

Denna härliga bild har AI gjort till mig av två bilder. Tycket det blev väldigt bra.

2026-05-15

Vädret har varit mycket omväxlande idag. Lite positivt men mest negativt. Rätt som det regnade kom det en skur som man brukar säga! Helt plötsligt när vinden var lugn så blåste det upp med en iskall vind. Några minuters värmande sol, det var allt vad dagen bjöd på. Blev inte mer än 10 plus under dagen. 

Men jag ville gå ut så jag tog på och gjorde det trots vädret. Gick längs med ån idag och utsikten är så fin. Tyvärr så är underlaget bedrövligt med stenar och grus så det går sakta men vad gör det. 

Satt sedan en stund på verandan och vi satt faktiskt ute idag och pratade lite om ditten och datten, alltså om lite av varje. Vid tvåtiden gick jag hem till kaffe och macka. 

På förmiddagen idag fick jag en mycket trevlig överraskning. Det knackade lätt på dörren som jag öppnade. Där fanns det en granne som lämnade en plastförpackning med mat till mig! Det var en färdiglagad förpackning med isterband och dillstuvad potatis köpt på Hemköp i Kinna från deras eget kök. 

Varför fick jag detta? Jo, det var så att igår pratade vi om just denna maträtt som grannen hade ätit. Jag sa då att det är en maträtt som jag tycker mycket om men av olika anledningar inte ätit på över två år och att jag verkligen längtade efter det. Jag tror min rara granne såg att jag nästan dreglade vid tanken på denna goda mat. 

Jag värmde det i af och det blev superbra. Den dillstuvade potatisen kunde jag inte ha gjort bättre själv. Serverade med lite inlagda skivade rödbetor. Det var verkligen gott och jag tackar mina goda grannar för detta. 

Kan det verkligen var så?

Flaggorna försvann och jag undrade om jag bor i Vilda Västern

I ett dike längs med vägen. Nu blir det så fort grönare och grönare och även en del blommer börjar ta plats.

2026-05-14

I morse när jag tittade ut så var det bara en flagga kvar som vajade i vinden. Två flaggor hade försvunnit under natten! Förmodligen någon som har stulit dom! Varför gör man  något sådant kan man ju undra?

Vädret var rent ut sagt uruselt idag. Det var endast nio plus, blåsigt och en del skurar. Att vara ute en längre stund var inte alls behagligt så det blev bara en kort promenad. Satt sedan vid verandan, inomhus, och pratade en stund. Så klart blev det en del snack om dom stulna flaggorna och vi tyckte att det var så bedrövligt och onödigt. Undrar verkligen vem det är som har snott dom? 

Det kom bara hit en husbil idag och den parkerade på “min” rad en liten bit bort. Skulle ha kommit hit flera men jag tror att detta dåliga kalla väder är avskräckande. Alla stugor är uthyrda hela helgen till ett större sällskap som brukar återkomma denna helg sedan en del år tillbaka. Dom sätter dessutom upp ett stor tält också samt att dom hyr bygdegården. 

På kvällen var det bara kvar en del vita moln och solen tittade fram en stund. Då så dags! 

I kväll blev det helstek fläskfilé (en liten bit) samt potatisklyftor i af. Kryddade en del och serverade sedan med beasås. Blev hur gott som helst. 

Visst är det så vi alla gör, eller hur? Tyvärr är det ett rent önsketänkande! Det finns så mycket skräp som är slängt lite varstans ute i naturen. Allt ifrån stort till smått.

Jag kryddar på känsla, oftast blir det gott, ibland blir det… intressant

Ibland tycker vi att vår husbil är stor men här kunde vi konstatera att den är rätt så liten. Allting är relativt.

2026-05-13

Mulet hela dagen, något blåsigt och rätt så kallt. Det blev inte varmare än 10 plus och det kom även några kortare skurar.

Nu blev det så att när jag skulle gå ut så tyckte jag att det kändes kallt när jag öppnade dörren. Då tog jag på mig vinterjackan, för frysa ville jag inte. Men det blev för varmt så jag drog ner blixtlåset och så fick jackan vara öppen och det kändes bättre på promenaden. 

Gick sedan till verandan och idag satt vi inne. Det blev för varmt där så jag tog av mig jackan och fick rätt snart normal temperatur igen. Tittade lite på nyheter och så pratade vi lite om dom.  Bensin och dieselpriset ska ju sänkas rejält några månader på sommaren och det lät ju bra. En stund senare så höjde drivmedelsbolag priserna vilket inte alls kom som någon överraskning! 

Vid tvåtiden gick jag hem för då var det uppehåll mellan skurarna. Det blev kaffe och macka och det smakade bra. 

Det kom hit två husbilar under eftermiddagen och en av dom parkerade en liten bit ifrån mig och den andra ställde sig på en plats på campingen. I morgon ska det troligen komma hit en hel del fritidsfordon samt att alla stugorna är uthyrda. Hoppas nu att vädret bättrar sig en del men det verkar inte så enligt prognosen. 

Ikväll gjorde jag en favoriträtt till mig. Det är pannbiff i löksås och även potatisen i såsen. Det är väldigt lättlagat och blir mycket gott och det smakar aldrig likadant för jag kryddar olika varje gång. Blir så för jag har inget recept utan kör på vad jag känner för just då. 

Det är precis så jag vill ha det.

Jag gillar rutiner, för då slipper jag överraska mig själv

Någonstans i Sverige för rätt så många år sedan. Bilden blir ju inte sämre för det!

2026-05-12

Ibland släppte molnen igenom lite sol men det var inte ofta. Blåste inte så mycket men när det kom en liten vindpust så var den väldigt kall. Blev inte mer än 12 – 13 plusgrader i dag. 

Tog ut Rulle mitt på dagen och började med att gå bort till frysen. Jag hade paketerat om Pågenlimpan till tre paket som vardera innehåller sju skivor och som då räcker en vecka och dom la jag i frysen. Det innebär att jag alltid har färskt och gott bröd. Tog sedan med mig lite annan mat som jag la in i husbilen i kylskåpet. 

Det blev sedan en promenad ute på vägen. Idag var det lugnt och det kom bara ett fåtal bilar. Kändes lite svalt men inte kallt. Att det blir samma promenad varje dag är inget som stör mig och nu så ändrar sig naturen dagligen. Det gör den egentligen jämt om man bara håller ögonen och sinnet öppet. 

Så klart blev det en stunds verandahäng även idag. Vi satt faktiskt ute och jag frös inte, var lite varm efter promenaden. Sedan gick jag hem för det drog lite i kaffetarmen. Bryggde mig en kopp och åt en smörgås till precis som vanligt. Faktiskt så gillar jag när det är “som vanligt”. Jag är inte så förtjust i överraskningar!

Till middag ikväll så blev det en fryst portionsrätt. Jag hade valt ”Fish and chips” från Findus. Jag värmde rätten i af och det blev väl sisådär. Fisken var ok men inte pommesen och ärtorna var det inte så mycket att säga något om. Aiolin var något smaklös så jag kryddade den lite och då blev det bättre. Inget jag kommer att köpa igen. 

Vädret i morgon blir vad det blir och hoppas att det i alla fall blir något!!!

Det är jag helt övertygad om! Jag är otrolig långsam med väldigt lång startsträcka.