Maj gjorde sitt bästa – jag gav den bonuspoäng för ansträngningen

En bild ifrån underbara Kinnekulle vid stenbrottet. Längre bort så syns Vänern. En mycket underbar plats som vi har besökt många gånger genom åren.

2026-05-23

Något omväxlande väder idag. Det var molnigt, soligt och lite småblåsigt. Inte kallt utan tvärtom rätt så varmt, 12 – 21 plus. 

På morgonen mellan åtta till strax efter nio var det mycket trafik här. Många personbilar som körde iväg och det var från stugorna och från dom som tältar här nu. Mycket folk som även gav sig iväg till fots med eller utan hund. Det var så mycket att kolla på så jag hann knappt med att  läsa tidningen. Men det är roligt med lite liv och rörelse här. 

Mitt på dagen så kom min “lilla familj” hit till sin husvagn. Jag gick bort till dom  för att prata en stund. Det är så roligt att se när lilla stjärnan kommer springande till mig för att ge mig en så go bamsekram. Det får jag även av sonen och barnbarnet. 

Satt där och pratade ett bra tag innan jag gick till verandan för ytterligare en stunds trevligt umgänge. Efter ett tag var det dags för mig att gå hem, för jag ville ha kaffe och macka. 

Senare på eftermiddagen gick jag till verandan igen för att titta på travet tillsammans. Vi har det väldigt trevligt tillsammans och diskuterar livligt hur hästarna springer. I dag så sprang dom rätt så bra och på ett andelsspel blev det sju rätt. Vinsten blev hela 3146,62 kr. Det tackar jag för. 

På hemvägen träffade jag “lilla familjen” och stannade och pratade en stund. Så trevligt. Sedan var det skönt att komma hem och sätta sig vid datorn en stund innan det var dags för att fixa till kvällen middag. 

Gjorde en pastasås med fläskfilé, lök, vitlök och lite annat. Kryddade under tiden som jag smakade av.  Det blev gott och jag åt det tillsammans med tagliatelle. Blev över en del som jag frös in. 

Det händer tyvärr någon gång och då blir man ju helt skräckslagen.

Smultronblom och sommarvind – och hjärtat tog ett extra steg

Visst är smultronblommorna mycket vackra.

2026-05-22

Det har känts lite mer som sommar idag. Trots lite molnigt så har det varit mest sol och omkring 20 plus. Möjligen lite småblåsigt men knappast något som störde. Kunde ha både dörr och fönster öppna under dagen. 

Gick och slängde lite sopor och fortsatte sedan med en längre promenad ute på vägen. I diket så blommade smultronen, ser så fint ut. Hoppas att det senare i år kommer att bli goda små smultron där. Nu fortsätter blomningen och grönskan att bre ut sig och det är en härlig tid. 

När jag kom till verandan så blev jag bjuden på rabarberkaka med vaniljsås och kaffe. Det var en granne som bjöd på detta och det smakade mycket gott. Jag har inte ätit något med rabarber på många år och det var precis så gott som jag kom ihåg att det var. Blev lite för mätt. Gick sedan hem och satte mig och läste ett tag. 

Eftersom jag glömde att gå till frysen och ta hem mat så fick jag göra detta senare mot kvällen. Gick till frysen och hämtade mat och fortsatte till verandan. Satt där sedan tills dom stängde vilket dom gör klockan 18:00. Lagom att gå hem, tycker jag. 

Det blev alltså en fryst färdigrätt till middag ikväll. Värmde maten i af och det blev verkligen bra och riktigt gott. Kartongen innehöll en portion av Black and White och det kan jag absolut tänka mig att köpa igen. 

Jag har faktiskt börjat bli lite bekväm och tycker det är rätt så skönt att några dagar i veckan bara värma maten. 

Visst kan man få lite panik ibland!!! När rullen har tagit slut fortare än man hade räknat med!!

Väderprognoser är som löften från en politiker optimistiska men inte att lita på

Här hade vi parkerat på en underbar plats med en ljuvlig utsikt. Var och när kvittar egentligen för det var så fint där.

2026-05-21

Idag var det bedrövligt väder. Mycket regnskurar under dagen. Inte så mycket blåst och i stort sett nästan ingen sol. Det var inte så kallt ute 12 – 19 plus men det eviga regnet gjorde att det kändes svalare. 

Passade på att gå ut när det var uppehållsväder och hann gå bort med kassetten till tömningen  utan att bli våt. Sedan så kom det en skur så jag blev våt på hemvägen. Satte in kassetten på plats sedan så gick jag bort till verandan. Jag var redan våt och lite mer våt gjorde ingen skillnad tyckte jag. Det gick faktiskt att sitta ute så det gjorde vi. Men det är viktigt att få en lite tjockare stolsdyna att sitta på för annars drar det kallt om rumpan och då börjar man snabbt att frysa. Det blev en del prat om det märkliga vädret. Solen och värmen som skulle ha varit här nu blir hela tiden uppskjutit några dagar. Så har det hållit på ett tag nu. Men hoppet finns kvar och för eller senare kommer prognosen att stämma, tror jag!!

På hemvägen gick jag till frysen för att hämta mat till kvällens middag. Det blev baconburgare som jag inte har provat tidigare. Stekte dom enligt anvisningar på paketet och det blev väldigt gott. Gjorde pommes i af som jag serverade till plus skivad tomat, lök, smältostskivor  och även ketchup. Burgaren var stor, hela 150 gram så jag blev verkligen mätt. 

Tiden går när den går och om den går vilket den alltid gör. I och för sig ibland väldigt fort och ibland, mer sällan, i snigelfart. 

Det är så sant som det är skrivits.

Vädret lovade sol men levererade grått, jag levererade varmkorv och potatismos

Tog två bilder idag men ingen blev riktigt bra tyckte jag. Bad min AI att lägga ihop bilderna till en och det blev verkligen en fin bild tyckte jag.

2026-05-20

Det var strålande sommarväder några timmar på morgonen. Solen lyste ner över oss från en molnfri, klarblå himmel och det var 11 plus ute. Men precis som igår tog molnen över för att sedan övergå till helmulet. Vinden var svag och i luften var det 18 – 19 plus. 

I dag så tog jag krafttag och samlade ihop en stor säck  med diverse skräp som skulle slängas i brännbart. Det låg i halva garaget och bara flöt runt. Säcken blev tung men jag satte den på Rulle och fick bort den till sopsorteringen. Där fick jag baxat upp den över kanten till sopkärlet. Skönt att bli av med det!

Gick sedan en promenad och det kändes bra i benen tyckte jag. Vissa dagar är dom “stumma” och fötterna svullna men så var det inte i dag. (Bara lite). Blev sedan en stund på verandan vilket var trevligt. Gick sedan hem för det var dags för kaffe och macka. Satt och läste i en mycket spännande bok som jag hade lite svårt att lägga ifrån mig men jag kan ju fortsätta läsa senare och även imorgon. 

Jag hittade lite varmkorv i frysen som jag tog fram för att dom skulle tina. Värmde dom sedan i af och så gjorde jag potatismos på vanligt sätt. Serverades med ketchup och senap, skivad tomat och lite annat. Inte dumt alls. 

Eftersom väderprognoserna inte alls stämmer numera så får man väl vara glad om något stämmer över huvud taget!

Nu ligger jag i hårdträning för sommarens rullator race. Så klart är det ett skämt, tror jag!

Jag tänkte vara effektiv men blev social istället

En bild från 20170519 när vi var i Alingsås på deras underbara ställplats på Savannen. Undrar hur det ser ut idag?

2026-05-19

Underbar morgon med klarblå molnfri himmel och helt vindstilla och hela 11 plusgrader. Solen bara flödade ner över oss och det var så härligt. Jag var faktiskt ute en stund och njöt bara för att jag kunde!

Men det varade inte för evigt. Blev sedan lite molnigt och vinden ökade något. Solen gladde oss mellan molnen och det blev 20 plus. 

Idag så blev det en något längre promenad och det kändes bra. Hamnade på verandan där jag blev sittande ett tag. Vi pratade om lite av varje och vi har så klart lösningen på många problem men som vanligt är det ingen som lyssnar på oss! 

Gick sedan hem till kaffe och macka som smakade bra. 

Upptäckte sedan att jag även idag hade glömt att hämta mat från frysen. Tog ut Rulle igen och gick till köket och tog ut min kartong med fryst mat. Hörde att det satt lite folk på verandan och pratade. Nyfiken som jag är gick jag dit och satte mig ett tag. Det blev en trevlig stund med mycket skratt. Sedan gick vi hem var och en till sitt. 

Bild på kartongen med mat som jag hämtade. 

Det var alltså en fryst färdigmat från Findus. Jag la över maten  till en form som passar i min af och värmde maten där. Sprejade lite lätt med olja innan jag värmde den. Smakade helt ok och det kan jag tänka mig att äta fler gånger. 

Det såg inte riktigt ut så på min tallrik men det smakade helt ok.

Med tanke på vissa besked idag så kan jag meddela att jag aldrig ger upp.

Gick ut som 1.0, kom hem som 2.0

En bild ifrån Ekshärad där Klarälven rinner igenom. Mycket vacker natur i norra Värmland.

2026-05-18

Långsamt börjar vädret förbättras. Några grader varmare idag, mindre blåst och även mindre moln. Det blev däremot en del mer sol, vilket det inte var något att klaga över. Ingen riktig värme, bara 15 plus, men det ska vara på gång. Men ska tillägga att solens strålar verkligen värmde idag. 

Jag sov väldigt dåligt inatt och var därför väldigt trött idag. Det blev ändå en promenad för jag ville så klart komma ut lite när vädret var hyfsat. Gick inte så långt men bättre med lite än ingenting alls. Fortsatte till verandan för lite trevliga samtal en stund. Det piggade upp, tyckte jag och blev sittande lite längre än vad jag hade tänkt. Men så insåg jag att det var hög tid för kaffe och macka och då gick jag hem och det gjorde även grannarna. 

Jag hade tänkt att vara lite flitig idag och plocka ihop lite i garaget som ska slängas. Men det orkade jag inte och det springer inte sin väg (tyvärr) så det får jag ta tag i en annan dag. 

Så kom det sig att jag glömde gå till frysen för att hämta en fryst färdigmat. Eftersom jag inte ville gå ut igen så kollade jag i kyl och frys vad som fanns hemma. Det fanns en hel del! Jag valde att göra en ägg och baconmacka med ketchup, tomat, rödlök och osttärningar. Smakade gott som vanligt. 

Vädret imorgon blir vad det blir för väder blir det i alla fall. 

Det håller jag helt med om för så är det enligt mig!

Ibland blir jag påmind om att jag faktiskt har det rätt bra

Visst är svensk sommar otroligt vacker. Bild från 17 maj för en del år sedan vid en fin sjö med en härlig brygga.

2016-05-17

Idag blev det något bättre väder och det var glädjande. Förmiddagen var rätt så mulen med några kortare regnskurar men senare så klarnade det upp. Istället kom det då mindre antal vita moln som släppte fram solen. Men det fortsatte att vara blåsigt och någon värme blev det inte, bara 12 plus. 

Så kom sonen hit med barnbarnsbarnet som hade en liten söt lekkamrat med sig. Jag tog då på mig och gick ut. När lilltjejen får syn på mig ropar hon mitt namn och sätter full speed till mig och då blir det en varm kram. Vad jag gillar denna lilla härliga tös. 

Gick sedan bort till sonen för att prata en stund vilket var trevligt som vanligt. Småtjejerna kom sedan springande och vill ha något att äta, så då var det dags för sonen att se till att dom fick sin hunger stillad. 

Jag gick bort till verandan och möttes av en fullständigt oemotståndlig doft av nybakade kanelbullar. Den doften är svår att motstå tycker jag. Satte mig ner för att prata en stund och fick frågan om jag ville ha en kanelbulle nu eller ta med mig hem. Jag valde att ta med den hem. Satt kvar en stund och pratade och när jag sedan gick hem fick jag med mig en ljummen kanelbulle. Bryggde kaffe och åt denna ljuvligt goda kanelbulle som innehåller extra allt. Den formligen smälter i munnen!!

Husbilarna körde iväg under dagen men några husvagnar blev kvar. Det är väldigt lugnt här nu men snart drar sommarsäsongen igång och då blir det mer livligt här.

Jag hade tagit fram kycklingben från frysen som när dom hade tinat blev lagda i en välkryddad marinad i en plastpåse. Där fick dom tillbringa några timmar i kylskåpet innan det blev dags för att tillaga dom i af. Dom blev supergoda tyckte jag. Serverade med kokt ris och Sweet chili Thai sås samt skivade tomater, rödlök och salladsost lätt kryddat med chiliflakes. Det blev en riktigt god söndagsmiddag, tyckte jag. 

Vädret ska ju bli bättre framöver men det är ingen ordning alls på prognosen. Först så skulle det bli varmare med mer sol på tisdag men det är nu uppskjutet till fredag!! Vad ska man tro på egentligen!!!

Så kan det så klart bli ibland men vem bryr sig.

Jag skapade min egen värme med musik, bok och middag

Här har vi parkerat mitt ute i ”spenaten”. Men så är det inte utan det var en väldigt trevlig plats att parkera på.

2026-05-16

Regnet öste ner mest hela dagen och så blåste det en del. Kallt var det också, bara 10 plus. Inget väder man blir pigg och glad av men det finns ju annat som piggar upp. Trevliga radioprogram med bra innehåll och musik och en spännande bok är ju inte fel heller. Sedan så finns det ju hur mycket som helst på nätet att kolla som piggar upp. 

Om det inte vore för det var dag för tömning idag hade jag nog inte gått ut. Passade på att gå ut när det var uppehåll mellan skurarna. Hann då även med att hämta bröd i stora frysen. Fick sedan satt in Rulle och komma in själv utan att bli våt. Sedan började det ösregna. Jag gick inte ut mer under dagen, är inte så förtjust i att bli våt om jag kan slippa det! 

Bryggde en mugg kaffe och en macka under eftermiddagen när jag tyckte det passade. Smakade bra som vanligt och brödet var nytinat och färskt. 

På eftermiddagen så kom det hit tre husbilar, en husvagn och en van och parkerade här lite varstans. Absolut ingen trängsel. Det här trista kalla blåsiga vädret gör troligen att många väljer att stanna hemma. Kan man inte vara ute så kanske man har det bättre i den fasta bostaden. Vad vet jag?

Stekte några skivor falukorv i af som jag serverade med nykokt tagliatelle. Kryddade lite  innan jag hällde över ketchup och riven parmesan. Mycket enkelt och jag tycker det är så gott. 

Vädret blir tydligen inte så mycket bättre imorgon så det är bara att stå ut. Sedan kommer det att bli varmare, säger prognosen. Ja, ja, det kommer tiden att utvisa.

Det där med tid kan faktiskt vara rätt så komplicerat, eller hur?

Jag gick ut ändå för trots är också en livsstil

Denna härliga bild har AI gjort till mig av två bilder. Tycket det blev väldigt bra.

2026-05-15

Vädret har varit mycket omväxlande idag. Lite positivt men mest negativt. Rätt som det regnade kom det en skur som man brukar säga! Helt plötsligt när vinden var lugn så blåste det upp med en iskall vind. Några minuters värmande sol, det var allt vad dagen bjöd på. Blev inte mer än 10 plus under dagen. 

Men jag ville gå ut så jag tog på och gjorde det trots vädret. Gick längs med ån idag och utsikten är så fin. Tyvärr så är underlaget bedrövligt med stenar och grus så det går sakta men vad gör det. 

Satt sedan en stund på verandan och vi satt faktiskt ute idag och pratade lite om ditten och datten, alltså om lite av varje. Vid tvåtiden gick jag hem till kaffe och macka. 

På förmiddagen idag fick jag en mycket trevlig överraskning. Det knackade lätt på dörren som jag öppnade. Där fanns det en granne som lämnade en plastförpackning med mat till mig! Det var en färdiglagad förpackning med isterband och dillstuvad potatis köpt på Hemköp i Kinna från deras eget kök. 

Varför fick jag detta? Jo, det var så att igår pratade vi om just denna maträtt som grannen hade ätit. Jag sa då att det är en maträtt som jag tycker mycket om men av olika anledningar inte ätit på över två år och att jag verkligen längtade efter det. Jag tror min rara granne såg att jag nästan dreglade vid tanken på denna goda mat. 

Jag värmde det i af och det blev superbra. Den dillstuvade potatisen kunde jag inte ha gjort bättre själv. Serverade med lite inlagda skivade rödbetor. Det var verkligen gott och jag tackar mina goda grannar för detta. 

Kan det verkligen var så?

Flaggorna försvann och jag undrade om jag bor i Vilda Västern

I ett dike längs med vägen. Nu blir det så fort grönare och grönare och även en del blommer börjar ta plats.

2026-05-14

I morse när jag tittade ut så var det bara en flagga kvar som vajade i vinden. Två flaggor hade försvunnit under natten! Förmodligen någon som har stulit dom! Varför gör man  något sådant kan man ju undra?

Vädret var rent ut sagt uruselt idag. Det var endast nio plus, blåsigt och en del skurar. Att vara ute en längre stund var inte alls behagligt så det blev bara en kort promenad. Satt sedan vid verandan, inomhus, och pratade en stund. Så klart blev det en del snack om dom stulna flaggorna och vi tyckte att det var så bedrövligt och onödigt. Undrar verkligen vem det är som har snott dom? 

Det kom bara hit en husbil idag och den parkerade på “min” rad en liten bit bort. Skulle ha kommit hit flera men jag tror att detta dåliga kalla väder är avskräckande. Alla stugor är uthyrda hela helgen till ett större sällskap som brukar återkomma denna helg sedan en del år tillbaka. Dom sätter dessutom upp ett stor tält också samt att dom hyr bygdegården. 

På kvällen var det bara kvar en del vita moln och solen tittade fram en stund. Då så dags! 

I kväll blev det helstek fläskfilé (en liten bit) samt potatisklyftor i af. Kryddade en del och serverade sedan med beasås. Blev hur gott som helst. 

Visst är det så vi alla gör, eller hur? Tyvärr är det ett rent önsketänkande! Det finns så mycket skräp som är slängt lite varstans ute i naturen. Allt ifrån stort till smått.

Jag kryddar på känsla, oftast blir det gott, ibland blir det… intressant

Ibland tycker vi att vår husbil är stor men här kunde vi konstatera att den är rätt så liten. Allting är relativt.

2026-05-13

Mulet hela dagen, något blåsigt och rätt så kallt. Det blev inte varmare än 10 plus och det kom även några kortare skurar.

Nu blev det så att när jag skulle gå ut så tyckte jag att det kändes kallt när jag öppnade dörren. Då tog jag på mig vinterjackan, för frysa ville jag inte. Men det blev för varmt så jag drog ner blixtlåset och så fick jackan vara öppen och det kändes bättre på promenaden. 

Gick sedan till verandan och idag satt vi inne. Det blev för varmt där så jag tog av mig jackan och fick rätt snart normal temperatur igen. Tittade lite på nyheter och så pratade vi lite om dom.  Bensin och dieselpriset ska ju sänkas rejält några månader på sommaren och det lät ju bra. En stund senare så höjde drivmedelsbolag priserna vilket inte alls kom som någon överraskning! 

Vid tvåtiden gick jag hem för då var det uppehåll mellan skurarna. Det blev kaffe och macka och det smakade bra. 

Det kom hit två husbilar under eftermiddagen och en av dom parkerade en liten bit ifrån mig och den andra ställde sig på en plats på campingen. I morgon ska det troligen komma hit en hel del fritidsfordon samt att alla stugorna är uthyrda. Hoppas nu att vädret bättrar sig en del men det verkar inte så enligt prognosen. 

Ikväll gjorde jag en favoriträtt till mig. Det är pannbiff i löksås och även potatisen i såsen. Det är väldigt lättlagat och blir mycket gott och det smakar aldrig likadant för jag kryddar olika varje gång. Blir så för jag har inget recept utan kör på vad jag känner för just då. 

Det är precis så jag vill ha det.

Jag gillar rutiner, för då slipper jag överraska mig själv

Någonstans i Sverige för rätt så många år sedan. Bilden blir ju inte sämre för det!

2026-05-12

Ibland släppte molnen igenom lite sol men det var inte ofta. Blåste inte så mycket men när det kom en liten vindpust så var den väldigt kall. Blev inte mer än 12 – 13 plusgrader i dag. 

Tog ut Rulle mitt på dagen och började med att gå bort till frysen. Jag hade paketerat om Pågenlimpan till tre paket som vardera innehåller sju skivor och som då räcker en vecka och dom la jag i frysen. Det innebär att jag alltid har färskt och gott bröd. Tog sedan med mig lite annan mat som jag la in i husbilen i kylskåpet. 

Det blev sedan en promenad ute på vägen. Idag var det lugnt och det kom bara ett fåtal bilar. Kändes lite svalt men inte kallt. Att det blir samma promenad varje dag är inget som stör mig och nu så ändrar sig naturen dagligen. Det gör den egentligen jämt om man bara håller ögonen och sinnet öppet. 

Så klart blev det en stunds verandahäng även idag. Vi satt faktiskt ute och jag frös inte, var lite varm efter promenaden. Sedan gick jag hem för det drog lite i kaffetarmen. Bryggde mig en kopp och åt en smörgås till precis som vanligt. Faktiskt så gillar jag när det är “som vanligt”. Jag är inte så förtjust i överraskningar!

Till middag ikväll så blev det en fryst portionsrätt. Jag hade valt ”Fish and chips” från Findus. Jag värmde rätten i af och det blev väl sisådär. Fisken var ok men inte pommesen och ärtorna var det inte så mycket att säga något om. Aiolin var något smaklös så jag kryddade den lite och då blev det bättre. Inget jag kommer att köpa igen. 

Vädret i morgon blir vad det blir och hoppas att det i alla fall blir något!!!

Det är jag helt övertygad om! Jag är otrolig långsam med väldigt lång startsträcka.

Sorterar sopor som om det vore min hobby men det är det inte!!

Denna bild finns med här bara för att jag tycker den är så vacker med all sin frodiga grönska.

2026-05-11

Grått och mulet hela dagen men det blåste i stort sett ingenting vilket jag inte klagade på. Något svalt och det blev inte mer än 10-12  plusgrader under dagen. Ingen värme precis. Kom några skurar senare på eftermiddagen. 

Det är helt otroligt att jag, som bor ensam, kan generera så mycket sopor. Men väldigt mycket är ju typ dubbel paketerat ibland av nödvändighet. Något jag har lite av är matavfall, det är mest potatisskal, äggskal och sånt för mat slänger jag självklart inte.  Plast blir det en del av för mycket är förpackat i det. Kartonger blir det rätt många av för juice, filmjölk, nyponsoppa samt kartonger runt färdigmat ska ju sorteras på ett ställe. Gick iväg och slängde en del som var sorterat. 

Fortsatte sedan iväg på en promenad ute på vägen. Väldigt lite bilar idag och det blev en skön promenad. Det kändes inte så kallt eftersom det inte blåste något. Gick sedan till verandan där jag tillbringade en stund med trevligt prat innan jag gick hem. 

Idag kom det mat från Coop och leveransen kom ovanligt tidigt. Ska komma mellan 1700 – 2100 men redan 1600 kom bilen hit. Inget som jag blev ledsen för! Började med att ta det frysta och gå iväg med för att placera det i stora frysen. Mycket bra att ha tillgång till den och det underlättar verkligen min planering. 

Sedan packade jag in allt det andra i husbilen. Allt stämde och såg bra ut. Fina tomater och potatis och jag kände mig mycket nöjd. På rökt skinka och skivad ost var det lång hållbarhet och det var det även på bacon. Det uppskattar jag!

Ikväll blev det färdigmat, bara att värma. Det blev Chicken Tikka masala och det smakade mycket gott. Jag värmer den i ett litet halvrunt järn med lock och det blir hur bra som helst. Finns ju mikro i köket men jag gillar inte att balansera hem med varm mat. Mycket enklare att göra det på mitt beprövade sätt. Hade formen varit rund så skulle det nog gå bra att värma i af men nu är den fyrkantig och för stor. 

Vädret ska nog bli ungefär som det har varit idag men sedan säger prognosen att det ska vända mot varmare väder. Hoppas verkligen det stämmer!

Jag håller helt med om det.

När vädret sa nej och jag sa jaha då går jag in

Denna bild har min AI assistent Co-piloted gjort till mig av två olika bilder. Jag tycker att det blev så fint. Både tulpanerna och häggen finns väldigt nära mig och jag njuter dagligen av dom.

2026-05-10

Tyvärr så stämde väderprognosen allt för väl. Det var betydligt kallare och helmulet samt blåsigt. Det enda solen gjorde var att lysa med sin frånvaro!

Under dagen blev det inte varmare än 10 plusgrader så det blev att ta på sig varmare kläder igen. Detta väderomslag kan man definitivt kalla för ett bakslag.

Jag gick ut en sväng, dags för skitjobb, och när det var avklarat gick jag en sväng. Det var så obehagligt kallt och vinden kastade nästan is på mig. Var på väg att gå bort till verandan när det började falla några droppar uppifrån. Jag vände och gick och satte in Rulle och själv gick jag in och satte mig i soffan. Helt rätt val för sedan kom det en häftig skur.

Rätt så tomt här idag för alla husbilar körde i väg och det blev bara en husvagn kvar, förutom dom som är långliggare. 

Idag har jag inte haft mycket öppet för det har varit för kallt och blåsigt. Men vädra måste man ju ändå göra några gånger om dagen tycker jag. Det är aldrig fel att få in lite frisk luft, antingen man bor i husbil eller på något annat sätt. 

Eftersom jag inte har varit ute så mycket idag så har jag läst en hel del. Dels i en bra bok samt en massa nyheter, krönikor, ledarsidor samt varit en del på facebook. Tiden bara springer iväg i höghastighetstempo. 

Potatisomelett med lök och bacon snodde jag ihop till middag ikväll. Serverade det med lingonsylt till och det var riktigt gott.  

Det kommer tydligen blir trist väder några dagar framåt enligt prognosen, inget att göra något åt, bara att acceptera och göra det det bästa av situationen. Det vänder troligen snart igen!!

Det tycker jag är bra för då kan ingen lägga sig i det!!

Vårsol, familj och en middag som inte orkade vara avancerad

Någonstans i norra Tyskland. Visst är det otroligt charmigt.

2026-05-09

Även denna dagen blev väldigt skön. Solen lyste från en klarblå molnfri himmel. Morgonen var lite sval, 4 plus, och senare på dagen var det 18 – 20 plus. Vinden var rätt så svag men det fanns en viss kyla i den när det kom en pust. Fönster och dörr kunde vara öppna när solen hade börjat lysa över husbilen. 

Gick bort en stund till husvagnen och pratade en stund. Lilla familjen verkar trivas bra här. Dom står väldigt fritt och har gott om utrymme för lek och spel utanför. 

På hemvägen stannade jag till en stund vid verandan och pratade. Det var sedan dags för lite kaffe och macka. 

Lilla familjen körde hem senare på eftermiddagen, för lilla minstingen har uppvisning i morgon. Hon åker konståkning och det säsongsavslutning i morgon.

Senare på eftermiddagen gick jag till receptionen för att titta på lördags travet. Gick sedan hem vid sextiden när dom stängde för dagen och jag kollade färdigt på hästarna vid datorn. Det var lite strul på atg-s hemsida men jag vet att det var vinst i alla fall på ett andelsspel. Liten vinst men inte blev jag rik vilket jag inte hade räknat med!!

Hade faktiskt ingen större lust att fixa till mat ikväll men eftersom jag vet att jag inte mår bra av att inte äta då fick det bli något enkelt. Tunt skivad potatis med lök i af med några skivor falukorv ovanpå tog inte så lång tid att fixa till. Hällde över ketchup, senap samt bostongurka. Skivad tomat, rödlök och salladsost samt lite chiliflakes slank också ner. 

I morgon ska det enligt prognosen bli rätt så mycket kallare och nu hoppas jag verkligen att prognosen inte stämmer!!

Det kan jag helt hålla med om!

Kaffe, bok, promenad – jag lever farligt

På den mycket fina ställplatsen i Karlskoga var vi för 10 år sedan. Har besökt denna härliga plats flera gånger sedan dess. Tror att den har blivit utbyggd för att det har kommit dit så många husbilar. En mycket trevlig utveckling.

2026-05-08

Dagen började med lite kyligt väder, 4 plus, men soligt. Inte alls så blåsigt men det kom ibland kalla vindar. 

Fint väder betyder promenad så det blev det idag. Mina fötter och ben och även övriga jag mår bra av att komma ut och röra på mig. Att sedan avsluta promenaden med trevligt sällskap på verandan är inte fel. Lite vettiga rutiner kan vara bra att ha ibland. 

Vad som jag också gillar  (och har som rutin) det är min kaffestund på eftermiddagen med en enkel macka samt lite läsande av nyheter, några bloggar och en bra bok. 

Det kom hit några husbilar och en husvagn under dagen och parkerade på lediga platser. Det är ingen trängsel här ännu. 

Rulle stod kvar ute så jag tog en liten runda på kvällen när den skulle sättas in. Det blev en stund till på verandan. 

Min lilla familj kom sedan till sin husvagn. När receptionen stängde gick jag bort till dom och pratade en stund. Det var väldigt roligt att träffa dom  och i morgon så ses vi igen. 

Blev fryst Angusbiff från  Dafgårds till middag ikväll. Det smakade riktigt gott tyckte jag. Men jag kunde ju inte avstå min lilla förrätt med skivad tomat, rödlök och salladsost toppat med lite chiliflakes. 

Ser fram emot lite trevligt umgänge med lilla fina familjen i morgon. 

Visst kan det gå till så här!! Och slutet är ju bra!!

Lite pyssel, lite prat och mycket trivsel

2026-05-07

Det härliga vädret fortsatte idag också. Endast ett fåtal små vita moln på den förövrigt klarblå himlen. Det blåste inte så mycket men ibland så kom det en vindpust som kändes rätt så kylig. 

Morgonen var något kall, 2 plus, på dagen blev det upp till 15 plus men betydligt varmare i solen. Känns att den bränner på huden. 

Samlade ihop en del som skulle kastas och sorterade det då så klart. Plast för sig, papper i en annan påse, matavfall i en papperspåse avsedd för ändamålet samt brännbart för sig. Korgen på Rulle blev full och jag fick hänga en påse på ena handtaget på Rulle.

Jag gick bort och tittade på tulpanerna som hade växt och ännu fler hade slagit ut. Tycker det är roligt att följa dom. Har lagt bilden överst så ingen ska missa bilden!

Gick sedan bort till verandan för lite häng (som den yngre generationen säger när dom umgås). Vi var några som hade det trevligt tillsammans ett tag innan vi skildes åt. 

Jag beställde mat från Coop idag och det blev en hel del. Jag får det levererat till husbilen på måndag och då är det hela tre veckor sedan sist. Om jag har glömt något kan jag efterbeställa det fram till söndag kväll. Jag tycker det har fungerat mycket bra genom åren. Tyckte faktiskt att det var något billigare idag. Inte mycket men något i alla fall.

Eftersom jag var sugen på pyttipanna med stekt ägg så fixade jag till det till middag ikväll. Serverades med ketchup, HP sås samt inlagda skivade rödbetor. Smakar alltid lika gott tycker jag. Såklart åt jag även tomat med rödlök och salladsost med lite chiliflakes under tiden som pytten blev klar. 

Resten av kvällen njöt jag av att det dröjde rätt så länge innan det började skymma och bli mörkt. Och det kommer bara att bli bättre och bättre ett tag till.

Visst är det så. Nu fortsätter jag och alla andra som håller på att bli gamla att fortsätta ha roligt. Finns fortfarande mycket att glädjas åt, eller hur?

Vardag med prat, promenad och pyssel

I natt var det minusgrader ute och även lite svalt inne men varmt och skönt under mitt täcke. Det blev snabbt varmare inne när solen nådde hit. Efter en stund var det dags att öppna fönstren och dra ner gardiner som skydd för solen. Blåste inte så mycket idag och det blev omkring 15 plus. 

Dom tre husbilar som kom igår körde iväg på förmiddagen. Lite senare på eftermiddagen så kom det hit en till som parkerade på en bil ifrån mig. 

Dagens promenad var väldigt skön så jag gick lite längre. När jag kom tillbaka så fortsatte jag till verandan och blev sittande där ett bra tag under glatt samspråk. 

Sedan gick jag bort och kollade på “mina” tulpaner som nu har börjat blomma. Det är dom som finns överst idag.

Bredvid växer det en hägg som nu har börjat att slå ut. Ser fram emot blomningen på den för den är så vacker och doftar gott. 

Eftersom jag var kaffesugen gick jag in och avhjälpte detta samt stillade den lilla hungern med en macka. 

Hade lite att pyssla med som jag inte gjorde igår men hann sedan inte med det som jag skulle ha gjort idag så det får jag göra imorgon. Men vad gör det!!! Livet går vidare ändå. 

Jag hade inte satt in Rulle på eftermiddagen så det blev en kvällspromenad runt omkring. Inte dumt alls.  Eftersom det satt några på verandan så gick jag dit och satt och pratade en stund. Gick sedan till husbilen och satte in Rulle och gick in i mitt lilla trivsamma hem. 

Till middag vankades det välkryddade kycklingben tillagade i af samt tagliatelle. Kokte pastan och hällde av nästan allt vattnet  och blandade i riven ost, ketchup samt köttet från kycklingbenen (dom var så möra att benet bara kunde dras ut). Kryddade även med lite chiliflakes. Det blev förvånansvärt gott. 

Det kan man verkligen undra, eller hur?

Promenad, verandaprat och trevliga grannar

Här står vi och väntar på att vi ska få vårt nya kylskåp inmonterat på plats. Det var inte en helt enkel historia men det gick väldigt bra. Killarna där var verkligen duktiga tyckte vi.

2026-05-05

Nu har nätterna börjat bli lite kallare igen men inga minusgrader utan några få plus bara. Då har dagarna börjat bli något varmare, molnfritt, soligt och lite småblåsigt med fortfarande svala vindar. 

Blev en promenad mitt på dagen och trots den något kyliga vinden var det skönt att komma ut. Det blev inte mer än 14 – 15 plus.Sedan så blev det lite verandahäng med trevligt sällskap. När det blev dags för kaffe så gick jag hem och fixade det samt en smörgås. 

Eftermiddagen tillbringade jag med att fortsätta läsa en del nyheter och några kapitel i min bok. Det var ungefär det jag sysslade med på förmiddagen också. 

På eftermiddagen kom det hit några husbilar som parkerade på olika platser. Jag fick en granne en lite bit bort. Skönt att den inte ställde sig precis bredvid utan lämnade en ledig plats mellan oss.

Jag hade inte satt in Rulle och när jag vid femtiden gick ut för att göra det så såg jag att det satt lite folk på verandan. Jag bestämde mig för att gå dit och prata en stund. Blev sittande där i ca en timmes tid och nu var det andra grannar som var där som också är mycket trevliga. När receptionen stängde var det dags att gå hem. 

Till mat ikväll blev det klyftpotatis i af, en schnitzel stekt på järn (i smör) och beasås kall från plastflaska. Smakade gott som vanligt.

Vad är det egentligen man jagar efter. Jo ett bekymmersfritt liv innan det tar slut! För sista fracken har inga fickor!!

Ikväll funderade jag lite på vad jag inte har gjort idag som jag hade tänkt göra. Det var en del och nu har jag sparat det tills imorgon. 

När en bra bok tog över hela eftermiddagen

Dessa tulpaner växer i skyddat läge rätt så nära mig. Nu följer jag dom dag för dag.

2026-05-04

Morgonen började med att vara lätt mulen, ingen vind och 10 plus och det hade regnat lite på natten som hade varit rätt så varm. 

Sedan försvann molnen och det började blåsa lite och vinden var allt annat än varm. Det var positivt att det var sol men det blev bara upp till 12 – 13 plus under dagen. 

Tog en promenad och jag lyckades med att välja rätt kläder för jag varken frös eller blev för varm så det blev en behaglig tur. Fortsatte till verandan där jag satte mig en stund och pratade med “gänget”. Vi har det väldigt trevligt på våra “möte”. 

Gick sedan hem när det var dags för dagens kaffe och macka. Sedan valde jag att läsa ett tag i den spännande bok jag nu håller på med. Och nu sprang tiden verkligen iväg som den ofta gör när jag liksom försvinner in i en bra bok. Då glömmer jag både tid och rum och har svårt för att lägga ifrån mig boken. 

Dom i mitt tycke vackra maskrosorna brer ut sig nu och det går fort. Jag gillar verkligen dessa så glatt gula blommor som har en sådan styrka att kunna växa i stort sett var som helst.

Jag hade inte satt in Rulle när jag kom hem så nu gick jag ut för att göra detta. Passade på att gå en liten sväng och träffade på en granne (också med en rullator). Vi pratade en stund och det var trevligt. Sedan så gick jag hem till mig och hon gick hem till sitt. Faktiskt så trevligt att det nu börjar komma hit några av långliggarna. Kanske börjar jag bli lite mer social!!!

I kväll blev det märklig mat. Hittade något i frysen som skulle rensas ut. Det blev varmkorv i af tillsammans med två potatisbullar också värmda i af. Korven var god och det var även potatisbullarna  men absolut ingen hit att äta det tillsammans. Jag åt först det ena och sedan det andra och jag blev mätt. 

Det är skrämmande men det är tyvärr så det kan se ut vid en olycksplats. Ingen hjälper till och blockerar för räddningstjänsten att komma fram. Jag tycker det är en hemsk utveckling!!