När sommaren lägger i backen – och jag lyxar till det ändå

Så fint med nya blommer på borden och även på lite andra platser-

2026-16-17

Så blev det så att sommaren än en gång la in backen. Inte så mycket men ändå med mer moln, mindre sol och något svalare, 12 – 19 plus, vinden var svag och flaggorna fladdrade bara lite. 

Jag ägnade mig en stund åt att torka golvet i husbilen. Det är så svåråtkomligt på vissa ställen och jag är inte så rörlig längre så det var jobbigt. Men jag har lite knep för att komma åt. Det gäller att sätta trasan på någon typ av förlängare och jag använder mig av en diskborste. Den är lite för kort så jag ska köpa en med längre skaft så blir det ännu bättre och enklare. 

Jag gick en promenad och njöt av den underbara grönskan och alla blommor som nu slår ut på ängen. Hamnade sedan på verandan för att prata en stund i trevligt sällskap. Idag var vi “många” tyckte jag (sju personer inkl mig). Där ungefär är gränsen för att det ska kallas för folksamling enligt mig. Då börjar det bli rörigt och jag får svårt att höra vad folk pratar om för några pratar i mun på varandra. Jag gillar mest samtal mellan ett mindre antal personer där man lyssnar på varandra! Jag har alltså tinnitus sedan många år tillbaka och då blir det bara ett surr när många pratar samtidigt!

Gick sedan hem för det var dags för dagens kaffe och macka och det smakade gott. Vissa rutiner är jag väldigt förtjust i och detta är en sådan. 

Loggade sedan in på Coop online för att komplettera min inköpslista. Jag ska få matleverans i morgon och jag behövde få med lite mer kom jag underfund med. Bestämde mig för att vara lite slösaktig och plocka med en del delikatesser som jag kände att jag ville ha. Det blev rätt så dyrt men lite lyxmat är härligt ibland och jag tycker att jag är värd det! 

Eftersom Rulle var ute så tog jag en kvällspromenad till verandan. Inte så långt men det blev en trevlig halvtimme. Sedan gick jag hem och satte in min gode vän Rulle som är till stor hjälp i min vardag. 

Gjorde det enkelt för mig ikväll med mat. Värmde varmkorv i af och tog fram en förpackning med Rydbergs potatissallad och det var både snabblagat och gott. Lite senap och ketchup smakade bra till korven. 

Hur vädret blir i morgon  och midsommarafton råder det mycket delade meningar om. Det blir vad det blir och det beror tydligen på var man befinner sig! Här kommer det tydligen att bli blandväder vilket betyder att det är en helgardering.

Nu gäller det verkligen att ”se upp” när man är ute och kör i dom länder där det finns storkbo!

När sommaren tar sats – och vägrenen rensas på både lupiner och smultron

Det har kommit nya blommor i krukan vid infarten. Visst är dom fina och välkomnade?

2026-06-16

Idag kändes det lite som att sommaren tog sats för att börja om igen. Väldigt lite moln och därmed mycket sol. Vinden var svag till måttlig och det var 14 – 20 plus.

Det blev en lite trist promenad idag trots det härliga vädret. Tyvärr var en del av vägrenen rensad och där var alla lupinerna borta och det  såg så trist och bedrövligt ut. Mycket tråkigt att även alla dom blommande smultronplantorna hade försvunnit. Undrar vad dom hade gjort för ont för att drabbas av detta öde. Jag hade sett fram emot att kunna plocka goda smultron när dom hade mognat men det sket sig. En kort sträcka hade blivit lämnad ifred där även aklejorna blommar för fullt. 

Satte mig sedan en stund på verandan och där satt även norrmannen. Det gick betydligt bättre med att förstå norskan i dag för jag hittade den så kallade språkmelodin. Den är ju en hel del annorlunda än den svenska och i mitt fall även skånska. Vi hade det riktigt roligt och skämten och skratten duggade tätt. 

Som vanligt gick jag hem vid två för då vill jag ha kaffe och macka och sitta och läsa i några timmar. 

Jag pysslade lite med min fina hortensia idag. Tyvärr så vissnar den lite så jag klippte bort det som var visset. Men för övrigt ser den mycket fin ut och jag tror den kommer att göra det ett tag till.

Mot kvällen, när jag skulle sätta in Rulle så blev det en liten trevlig kvällspromenad i det underbara kvällsvädret. Efter en stund på verandan, med trevligt sällskap, var det dags att gå hem när personalen stängde. 

Eftersom jag även ikväll ville ha mat så gjorde jag fryst panerad fisk i af samt frysta räfflade pommes som var gott kryddade. Det var inte alls fel med majonnäs till samt skivad tomat, rödlök och salladsost. 

Nu ska vädret tydligen bli varmare och soligare några dagar framåt och det ser vi här på campingen verkligen framemot.

Kanske finns det bostadsbrist även för svalor när dom får bygga bo i olika våningar?

En junidag som lunkar vidare – med målvrål och ryggont i bakgrunden

Här var det helt underbart vacker att gå på en morgonpromenad med min lilla Zacko.

2026-06-15

Dagarna lunkar på i makligt takt och nu har redan halva juni lagts till handlingarna. Vädermässigt har det varit rätt så trist men ett fåtal dagar har varit rätt så ok.  I dag har det varit ungefär som igår och imorgon blir det troligen i stort sett likadant. 

Vaknade inatt någon gång när reportern i radion vrålade “måååål”. Då gjorde Sverige sitt tredje mål mot Tunisien. Ljudet på radion är rätt så tyst men när en reporter vrålar mål så hörs det minsann. 

Efter lite “skitjobb” gick jag en liten promenad. Hade fått ont i ryggen så jag gick hem och tog en ibuprofen och efter en stund så kändes ryggen bättre. Den här tabletten hjälper faktiskt rätt så snabbt. 

Det blev sedan ett besök på verandan för en stunds trevlig samvaro. Blev så klart en del snack om Sveriges premiärmatch i fotbollens VM. Det blev ju  en succé  med en vinst med 5 – 1 mot Tunisien. 

Jag är egentligen inte så intresserad av fotboll men jag kan inte låta bli att dras med och bli lite intresserad i alla fall av Sveriges matcher. Det är ju trots allt VM. 

Jag gick en liten kvällspromenad innan jag satte in Rulle och hamnade så klart på verandan. Blev lite mysigt småprat innan dom stängde för kvällen.

Värmde en fryst portionsrätt i af och det fungerar bra. Ikväll blev det Cevapcici och det smakade rätt så bra. Trots att det var paprikarostad sås och även broccoli. Kommer troligen inte att köpa det igen för det var faktiskt inte så gott tyckte jag. Finns ju så mycket annat att välja på men jag tycker faktiskt att den mat jag lagar själv smakar bäst! Men ibland är det skönt att bara värma något tycker jag. 

Tänk att det kan gå så illa. Inte alls ovanligt eller hur?

Skurar förekom! Sol deltog sporadiskt!

Bilden är från Tönnebro i Hälsingland för 12 år sedan. Är nästan säker på att kanadagässen fortfarande finns kvar där.

2026-06-14

Sommaren som om bort känns det som!! Samma trista väder även idag- Ingen värme, 10 – 15 plus men inte så blåsigt. Några spridda skurar under dagen och solen visade sig ibland men det var rätt så sällan. 

Jag hade lite skräp att slänga idag (matavfall, räkskal) och det ville jag bli av med innan det började stinka. När det var avklarat så gick jag en promenad ute på vägen. Trafiken var gles vilket jag tyckte var bra. Ibland så kör fordonen betydligt fortare än dom 50 som dom ska hålla och det känns inte alls bra. 

Blev en sittning på verandan idag. Vi pratade om lite av varje och nu när vi undrar något så frågar vi AI. Vi lär oss faktiskt en hel del och det är ju bra. Men så klart så glömmer man ju bort lite grann men det är ju bara att söka en gång till. Dessutom har vi roligt också vilket absolut inte är fel. 

När jag på kvällen skulle sätta in Rulle så gick jag en sväng till verandan. Slog mig ner där en stund och pratade. Satt ett norskt par där som hyr en stuga här och har varit här vid denna årstiden i många år. Det är trevligt folk som jag även träffade förra året. 

Gick sen hem där dom stängde och det var dags för att börja på kvällens middag. Gjorde kycklingben i af och kokte ris på vanligt vis i kastrull. Serverades med Sweet chilli thai sås och det smakade gott. 

Blir troligen lite trist väder även imorgon enligt prognosen. 

Verkar inte vara hälsosamt även om man är en hund!!

Prognos avvek. Ingen förvånad, vädret skrattade tyst!

En vacker sommarbild ifrån någonstans i underbara södra Skåne.

2026-06-13

Vädret är som det är när det inte är som det skulle!! Väldigt svalt och ostadigt idag. 9 – 15 plus, svag vind som var kall, molnigt med spridda skurar samt lite sol men väldigt sällan. Tyvärr gav den nästan ingen värme alls. Känns som att sommaren har börjat backa eller skyndar sig för att bli höstlik så fort som möjligt. 

Gick en sväng ut på vägen och det kom mycket lite bilar idag. Naturen fortsätter trots det kyliga vädret att bli grönare och mer fullt av olika blommor. Men jag kan i alla fall njuta av naturens skönhet som verkligen bjuder på sig själv vid denna underbara årstid.

Satte mig sedan en stund på verandan för lite trevligt umgänge. Det var lite kallt så vi blev inte sittande så länge och vi kände inte för att gå in idag. Tiden hade ju gått fort så det var ändå nästan dags för mig att gå hem. Min kaffestund vill jag inte missa. 

På förmiddagen hade jag handlat online på Coop och det tog sin lilla tid. Jag vill ju ha lite extra godsaker till midsommar även om jag inte firar den. På eftermiddagen upptäckte jag att jag hade glömt lite men det kan jag fylla på fram till onsdag eftersom maten kommer på torsdag. Tycker det är ett mycket bra system. Skriver upp det efterhand på min lista annars så glömmer jag det troligen. Papper och penna är det bra att ha. 

Det är bra att kunna kombinera det bästa från den “gamla” världen samtidigt som man kan använda sig av det bästa från “nya” världen. Man får ju försöka hänga med!!!

Kokte några ägg i af samt skalade en del  räkor som hade tinat under natten och dagen. Jag hade även tagit fram surimi från frysen som jag skulle använda. Det hela blev till en god macka med majonnäs smaksatt med lite chili. 

Det syns tyvärr ingen förbättring på vädret till i morgon!

Varför krångla till det liv som fungera (nästan) som det ska!!

Dagens händelser registrerade. Vidare åtgärd saknas.

Visst är denna rhododendron otroligt fin. Men det är ju verkligen en växt som pryder sin plats var den än står.

2026-06-12

Det var inte direkt någon sommarvärme idag vilket inte var väntat heller. Växlande molnighet och en del sol och blåsten var inte så besvärande tyckte jag. 

Idag så var det dags för en uppfriskande promenad. Jag tog på och gick ut en sväng. 

Det växer så fint på ängen och allt fler olika växter tittar upp. 

Det var behagligt att komma ut och gå en stund och faktiskt rätt så skönt att det inte var så varmt, 12 – 18 plus och varmare när solen tittade fram.

Efter promenaden gick jag till verandan och satte mig en stund för att växla några ord (det blev många ord). Vi kunde sitta ute idag utan att frysa trots att det inte var någon sommarvärme. 

Under eftermiddagen så kom det hit några husbilar/vagnar som parkerade på anvisade platser. Jag fick ingen granne idag, vilket jag tyckte var skönt. Men det kommer nog snart någon och parkerar här.

Tog en kvällspromenad när jag skulle sätta in Rulle. Det var lite svalt ute så jag tog på mig en jacka, dessutom så skulle det möjligen komma lite regn vid 5 – 6 tiden. Men det gjorde det inte. Satte en stund på verandan fram tills det dom stängde för dagen. 

På eftermiddagen hade jag hämtat en fryst lasagne bolognese från stora frysen och den värmde jag ikväll på mitt vanliga sätt. La den i ett järn med lite olja i botten och satte den på spisen med ett lock på. Det tog inte så lång stund innan den var varm. Jag la på en del riven ost innan jag värmde den och den fick smälta och bli rinnig och då var den klar. Hällde på ketchup i lagom mängd innan jag åt den. Smakade bra vilket jag hade väntat mig. 

Ska tydligen bli några regniga dagar framöver om man nu ska tro på prognosen. Tycker det stämmer rätt så dåligt nu för tiden. Vädret följer inte vad meteorologerna spår, utan gör som det vill!! 

Det kan ju vara bra för hundar att lära sig när dom inte vill gå ut i regnet.

Vi pratade om världen och löste ingenting alls

En vacker bild som jag tycker är så rogivande.

2026-06-11

Eftersom det inte blåste så mycket idag var det riktigt skönt ute. Även skönt att kunna ha öppet överallt och känna när den svaga, svala vinden fläktade inne i husbilen. Det var lite varierande molnighet men molnen var små och vita så det var solen som dominerade. Temperaturen höll sig mellan 13 – 20 och det kändes skönt och lagom.

Vädret var som gjort för en härlig promenad och så blev det. Grönskan här runt omkring är helt underbar och naturen förändras hela tiden och man ser det dag för dag. Några växter blir större och nya tittar upp lite här och där. Jag tycker att denna årstid är helt underbar.

Det var väldigt behagligt att sitta på verandan i dag och utbyta lite erfarenheter om än det ena och andra. Nutid pratar vi också om för vi vill gärna hålla oss uppdaterade om vad som händer i världen. Ibland (men inte ofta) kan det bli tyst en stund men det är inte en tystnad som känns obekväm på något sätt vilket jag uppskattar väldigt mycket. 

På eftermiddagen, efter kaffet, så tog jag fram en stor fläskytterfilé på över ett kilo för att packa om till portionsförpackningar för att frysa in. Den var väldigt fin och det fanns inte så mycket att putsa bort. Skar upp den i lagom stora bitar och det blev mat till fyra middagar varav en åts ikväll. 

Jag gjorde potatisklyftor i af men stekte köttskivorna på järnet i smör och med en del kryddor. Jag gillar stekytan på köttet när jag steker det i smör som är en god smakgivare. Serverades med beasås (från plastflaska) samt skivade tomater och rödlök samt lite salladsost. Det blev gott och köttet var mört och fint och det andra smakade också väldigt gott.

I morgon så ska vädret bli sämre igen, det verkar vara varannandagsväder för närvarande. Men nätterna är fortfarande lite svalare men det kommer nog snart att ändras. Får ha på lite värme så det känns lagom varmt på morgonen när det är dags att lämna sängen.

Jag har haft en riktigt fin och trevlig dag tycker jag, och jag har ju inte så stora krav.

Undrar om detta skulle kunna vara något att fundera över nu när drivmedelspriserna är ständigt stigande!!

Juni med kalla vindar

Att sitta och mysa här med något gott att äta/dricka på bordet kan ju inte vara helt fel. Bilden är från 2017 då vi var i Heiligenhafen just på detta datum.

2026-06-10

Om det inte hade blåst så mycket idag så hade det varit riktigt skönt väder. Men vinden var kall och ibland rätt så hård så det blev ingen längre promenad. Molnigheten var växlande och det var rätt så mycket sol och även några korta men intensiva skurar. Temperaturen höll sig på 12 – 16 plus och alltså ingen sommarvärme än. 

Jag gick och slängde en glasburk och fortsatte sedan till köket där jag hämtade dricksvatten i dunken samt tog med hem en fryst pannbiff. 

Det blev sen en stunds häng på verandan. Blåsten ven ibland om öronen så vi gick in och satte oss istället. Inte alls skönt att sitta ute i den kalla vinden. Gick hem vid lämplig tid när jag kände att det var dags för dagens kaffe. 

Behövdes även fyllas på vatten i husbilens tank och det hjälpte Omer mig med. Det var tre veckor sedan tanken blev fylld förra gången och jag tycker det har räckt länge. Men jag vet ju hur jag ska göra för att snåla med vattenförbrukningen vilket jag har tränat på i rätt så många år. Tänk om alla förbrukade lika lite vatten som jag gör så hade det inte varit några problem med vattenförsörjningen. Dricksvatten ska man använda med stor försiktighet men dom flesta slösar med det. Tror att det behövs mycket information om detta vettlösa slöseri med vårt dricksvatten. 

Gick en sväng på kvällen när jag skulle sätta in Rulle. Det blåste fortfarande mycket så det blev bara en kort promenad. 

I kväll blev det alltså pannbiff i löksås med buljongkokt potatis i mindre bitar. Det blev som vanligt mycket gott, helt klart en favoriträtt. 

Hoppas att det blåser mindre imorgon så jag kan gå på en skön promenad i solen. 

Det blev en mycket liten grupp kan jag ju säga. Ingen alls och det är ju min uppfattning också!!

En dag som inte ens försökte vara bra

Men detta var en helt underbar vacker dag i södra Skåne för en hel del år sedan.

2026-06-09

Enligt väderprognosen skulle det inte regna på förmiddagen men det skulle det däremot göra i stort sett hela eftermiddagen. Tyvärr stämde det alldeles för bra!Det var ingen värme heller, 12 – 16 plus. 

Mitt val idag blev att inte gå ut alls. Fanns lite att pyssla med inne tänkte jag, sånt som jag tycker är tråkigt och har skjutit upp ett tag. Men det kändes lika tråkigt idag så jag sköt upp en del av det till en annan dag (det mesta). 

Det blev en del extra trampning på min lilla sittcykel idag istället för att promenera. Tyvärr blev det då inget verandahäng med vännerna och det saknade jag. Men det var inte bara jag som valde att stanna kvar hemma i regnet för jag såg att verandan var tom. 

När jag satt inne i husbilen i regnet  och trampade så tänkte jag på hur många långa resor som vi har gjort med husbilen. Jag har många härliga minnen och bilder från alla år som vi har kuskat runt både i Sverige och ute i Europa. Oftast sommaren i Sverige och vintern på rull söderut. Tiden går fort när man låter tankarna flyga iväg som dom vill. Och plötsligt hade jag trampat en halvtimme och det kändes lite i benen. 

Till middag ikväll så valde jag panerad fryst fisk samt frysta pommes som värmdes i af. Det smakade bra med lite (rätt så mycket) majonnäs till och så klart skivad tomat, rödlök och salladsost. 

Hoppas det blir mindre regn i morgon för då finns det något som måste göras. Är helt säker på att det ordnar sig på något sätt. 

Det var nog så förr i tiden för omkring 30 år sedan.

Lagom mycket av allt – precis som jag vill ha det

2026-06-08

Jag trodde det skulle bli sämre väder idag men det blev det inte. Det blev blandat väder, inte så blåsigt, inget regn men med rätt mycket sol, 10 – 20 plus.

Bra väder för en promenad tyckte jag och tog fram Rulle och gav mig iväg. Tog bilder på några blommor som är så vackra. Det är akleja enligt AI. Jag tycker det är bra att gå ute på vägen för där är det slätt och lätt för Rulle att rulla och inte så skakigt för mig. På grus och gräs inne på campingen är det lite jobbigt. 

Hamnade sedan på verandan och idag var vi ett par till som var där. Oj, vad vi snackade och hade det trevligt. Några passade på att käka en glass i värmen som rådde just då. Efter ett tag så var det dags för oss att gå hem var och en till sitt. 

Resten av eftermiddagen gick fort med att inte göra något speciellt (som vanligt). Det var en eftermiddag helt i min smak. 

Jag hade inte satt in Rulle så jag tog en liten kvällspromenad bort till verandan. Det var en underbar kväll, solig och med bara en svag vind och 19 plus. Jag gick hem när personalen stängde vid 6-tiden. Då satte jag in Rulle för jag tänkte inte gå ut mer idag.

Eftersom jag var sugen på hemlagad potatismos så fixade jag till det. Tyckte det passade bra med lite varmkorv till och ketchup, senap och bostongurka. Blev så gott för jag hade kryddat moset med lite av varje. 

Det har varit en bra måndag idag, tycker jag med bra väder och sällskap. 

Tänk om det hade gått så lätt!!!!

Bild från underbara Hörvik

En bild ifrån underbara Hörvik när vi var där 2024. Det är ett så fint minne tycker jag.

2026-06-07

Dagens väder liknade det igår, möjligen lite svalare vind, 12 – 20 plus. 

På förmiddagen kom sonen förbi och vi bestämde oss för att det skulle bli tårta och kaffe borta vid hans husvagn. En kort stund senare tog jag fram Rulle och gick iväg dit. Jag gick in i förtältet och satte mig på Rulle. Så lämpligt så jag slipper att krångla ner mig i en stol som jag sedan har svårt för att komma upp ur. Tårtan var en med grön marsipan och det smakade gott. 

Jag satt kvar en stund och pratade i lugn och ro. Lilltjejen kom ut och åt lite tårta och sen gick hon in i husvagnen och var fullt upptagen med att pyssla med något. Efter ett tag blev det obekvämt att sitta på Rulle och då gick jag hem. 

Jag kände mig lite trött och satt och vilade en stund. När jag sedan piggnade till så gick jag bort till verandan till vännerna som satt där. 

Det är otroligt så mycket som vi lär oss när vi sitter där och pratar. Om det är något som alla har glömt eller inte kommer ihåg så har vi stor nytta av AI och goggles. Vi har blivit väldigt duktiga (tycker jag) på att söka och hämta information och därmed friska upp våra ibland lite taskiga minnen. Och så roligt vi har under tiden. Ju mer man tränar på det desto bättre går det!! Det känns som en trevlig kunskaps träff och jag hoppas att det kan fortsätta så nu. Att lära sig lite nytt (eller friska upp gammalt) är ju absolut inte fel. 

Jag gick sedan hem vid lämpligt tillfälle och så fortsatte resten av dagen ungefär som vanligt. Jag surfade runt en del och satt och läste. 

Det blev sedan dags för middag för mig. Jag valde pyttipanna från frysen, stekt ägg, rödbetor och lite annat som jag tycker hör till. Det är lättlagat och jag tycker det smakar gott. 

Numera är ju inte detta något problem för pappers reklam är ju i stort sett utrotad. Det är snart också personligt adresserad reklam också. Och på Kivra kommer det ingen reklam. Men man kan ju döpa om reklam till konsumentupplysning så är det problemet ur världen!!! Men visst är det fortfarande räkningar som ställer till med problem!!!

En bra nationaldag dag helt enkelt

Den svenska vackra flaggan är så klart hissad idag.

En vacker sommarbild när Sverige är som vackrast.

2026-06-06

Idag på vår nationaldag var det rätt så fint sommarväder. Varierande molnighet och rätt så soligt men som vanligt alldeles för blåsigt. Temperaturen växlade mellan 13 – 20 plus.

Gick en promenad och jag tyckte att det var utmärkt väder för detta. Det syns nu dag för dag hur snabbt allting växer. Står man stilla och det är alldeles tyst så kanske man även kan höra det!! Men så tyst blir det inte nu med all fågelsång som hörs uppe från träden. 

Tillbringade sedan en stund på verandan i det trevliga sällskapet som satt där. Intressanta samtal och även roliga sådana med mycket glada skratt som vanligt. 

Gick sedan hem för kaffe och en macka och sitta och läsa en stund. Det sistnämnda blev det inte mycket av med för jag fick ett sms om att sonen var på väg hit. Efter en stund så kom han körande hit och ställde sig vid sin husvagn. Med sig hade han sitt barnbarn. Jag och Rulle tog en promenad dit för att prata en stund. Nu hittade jag en något närmare väg för att komma dit (efter vägvisning av personalen). Det var roligt att träffa dom igen och jag satt där och pratade en stund. Dom stannar kvar tills imorgon så då får jag träffa dom igen. 

Hamnade sedan på verandan igen för att kolla lite på travet och prata lite mer. Gick hem vid sextiden när dom stängde. På travet blev det inte så mycket i utdelning eller rättare sagt, det blev väldigt lite. 

Jag hade tagit fram en bit fläskfilé från frysen som jag skulle ha till middag ikväll. Jag delade den korta biten på längden och stekte den i smör på järnet. Kryddade med lite av varje. Så gjorde jag krispiga pommes (frysta) i af och serverade sedan med beasås. Det blev väldigt gott tyckte jag. Så klart fanns det skivad tomat och rödlök också på min tallrik. 

Visst är det så. Lev ditt liv på det sätt som du trivs med och som gör dig glad.

Mycket social dag och det var mycket trevligt.

Grönskande sommaräng ner mot Viskan. Underbar bild från en härlig junidag.

2026-06-05

I natt lät det som om det regnade småspik på taket och jag trodde nästan det skulle bli små spikhål men det blev det inte (tror jag för jag har inte kollat). Ljudet var mycket högt och öronbedövande. Det slutade efter ett tag och så somnade jag om. 

På morgonen var det växlande molnighet, 12  plus och även växlande vindar. Senare på dagen blev det omkring 19 plus och rätt så behagligt. 

Jag tog på mig och gick ut på en liten runda. Blev inte så långt för jag tyckte det mulnade till och började tro att det skulle komma en skur. Den valde att ta en annan väg så här regnade det inte. Så jag gick till verandan och satte mig en stund. Vi var några där som vanligt och det blev mycket snack och många glada skratt. 

Skulle hämta mat i frysen på hemvägen men det glömde jag bort. Hemma blev det kaffe och en macka som vanligt. Satt sedan och surfade runt och läste lite här och där samt i min bok. 

Vid fyra tiden gick jag till verandan igen för jag hade fått en inbjudan att komma dit då. Det bjöds på en hembakad äppelpaj med vaniljsås som en granne hade gjort. Campingen bjöd på kaffe. Det smakade supergott. Satt sedan kvar en stund under glatt samspråk och vi hade det mycket trevligt. 

Det blev sedan dags att gå hem och då gick jag först till frysen för att hämta den mat som jag skulle hämtat tidigare. Fortsatte sedan hem och la in något i frysen, något i kylen och något fick vara framme för att tina upp lite. 

Till middag ikväll värmde jag en fryst enportionsrätt i af och det går hur bra som helst. Det var Oxjärpar med gräddsås och minirösti samt grönsaker. Tyvärr hade jag missat att det fanns paprika bland grönsakerna men det gick rätt så lätt att plocka bort dom bitarna. Smakade rätt så hyfsat men jag kommer inte att köpa det igen. 

Det har varit en väldigt trevlig dag och jag har varit rätt så social med mina mått mätt. På kvällen efter middagen var jag mycket trött och det var så skönt att bara få sitta och njuta av att lyssna på radion. Det var sport och även en del från Sweden Rock Festival. Mycket hårdrock spelades det men jag har faktiskt nu på gamla dar börjat gilla en del av det. Man är absolut aldrig för gammal för att upptäcka något nytt att gilla. Eller hur??

Det vet ni men det vet inte jag. Kan ni möjligen upplysa mig om det??

Det hände inte mycket, men det lilla som hände var ändå fint.

Idag hittade jag rosa lupiner och vilken härlig färg dom har!

2026-06-04

Sommarvädret lyser verkligen med sin frånvaro. Mest mulet med en del spridda skurar och rätt så blåsigt ibland. Inte speciellt kallt, 14 – 19 plus men det är ju ingen sommarvärme precis. 

Fick ett gott skratt när en granne visade mig vad hon försökte göra med en bild i en bok. Hon försökte göra den större med hjälp av två fingrar på bilden som man gör på mobilen. Till hennes stora förvåning fungerade det inte. Bilden förblev liten! Men så kom hon på det och skrattade åt sig själv. Så kan det gå ibland. 

Gick ut en sväng med en del kartonger när det blev uppehåll. Hade haft dom inne ett tag men nu ville jag ha ut dom. Efter jag hade slängt dom på återvinningen så gick jag en sväng. Fotade några blommande växter som finns här i närheten. Jag tyckte det var skönt att komma ut och röra på benen. 

Fortsatte sedan till verandan där jag blev bjuden på kaffe och en ballerina och även trevliga samtal. När jag tänkte gå hem så kom det en kraftig regnskur så jag blev sittande en stund till. Det blev uppehåll efter ett tag och då passade jag på att gå hem. Jag lät Rulle stå ute om det blev så att jag ville gå ut på en kvällspromenad. Det ville jag inte för det kom en mycket kraftig skur vid femtiden när jag hade tänkt gå ut så det blev inställt omedelbart. Efter drygt en halvtimme blev det uppehåll och då gick jag ut för att ställa in Rulle. 

Stekte falukorv i skivor som jag gjorde i af. Tagliatelle kokte jag på spisen i vatten som vanligt. Vet inget annat sätt att tillaga dom på. Serverades med ketchup och riven parmesan. Ingen märkvärdig mat men jag tycker det är gott och det är ju det som gäller!!

Jo det är just det det är. Jag anser att det tyvärr är helt omöjligt för att en sådan ledare finns ju inte ibland dagens partiledare i Sverige. Bara att beklaga!!

Jag kan ju inte rädda hela dagen men jag gör mitt bästa

Bilden är från denna dag men för en hel del år sedan. Jag gillar det glittrande vattnet där det forsar fram.

2026-06 03

Det har varit varmt, 15 – 25 plus, och mycket blåsigt idag. Flaggorna stod rakt ut när det tog i ordentligt i byarna. Det blev ingen längre promenad idag, jag tyckte blåsten var för besvärande. 

Efter att jag hade varit och lagt pantflaskor i avsedd tunna så gick jag till verandan och satte mig. Där blåste del för vinden kom för ovanlighetens skull från ett annat håll. Det var i alla fall roligt att sitta och prata en stund om ditten och datten. När jag blev kaffesugen gick jag hem. 

Molnigheten var växlande och det var verkligen hett i solen. Satt sedan inne med solskydd nerdragna och fönster öppet. Tyvärr kunde inte dörren vara öppen för då blev det för mycket vind inne. Men fönstret bredvid kunde vara öppet så det blev ett behagligt korsdrag tyckte jag.

Jag funderar på vad jag ska göra med min fina morsdagsblomma för den är så stor. Men jag pratade lite med den och vi kom överens om att vi tillsvidare samsas om utrymmet här inne. När den står i köket så ger den en fin skugga där och det är mycket trevligare än att dra ner gardinen. När jag ska använda köket så flyttar jag den till bordet. Visst ska jag prata med den enda växt som jag har här inne!!! Den säger i alla fall inte emot mig!!

Vid femtiden så kom regnet hit. Då gick jag ut och satte in Rulle så det blev ingen kvällspromenad i dag. Finns ju ingen anledning att gå ut när jag vet att det kommer att regna ett tag.

Ikväll gjorde jag klyftpotatis i af. Det är något som jag gillar jättemycket. Tog fram en fryst schnitzel som jag placerade ovanpå potatisen när dom nästan var klara. Eftersom jag hade fått en burk med tzatziki så serverades det till maten. Skivade tomater, salladsost och rödlök hamnade som vanligt på tallriken. Det blev god mat även ikväll.

Nu är den ena dagen den andra lik och det är bara vädret som är omväxlande. Och lite annat också kanske!!

Vissa morgnar är betydligt värre än andra, eller hur. Ofta blir det bättre efter ett tag.

Mulet, grått och tråkigt – tur att jag inte var det

Lyckades fånga en en liten pollinerar när den jobbar. Tyckte det blev en bra bild!

2026-06-02

Vädret var mulet hela dagen och det kom en liten kort skur som snabbt drog förbi. Det blåste nästan ingenting och det var 15 – 22 plus. Jag tyckte det kändes varmt idag fast det inte var någon sol. 

Tog en sväng ute på vägen efter att jag hade slängt sopor. Lupinerna blommar så fint nu och det gör smultronen också. Fortsatte sedan till verandan och satte mig där en stund för trevlig samvaro. Gick sen till frysen och la in limpa som jag hade paketerat till lämplig storlek. Passade då på att ta med mat som jag skulle äta ikväll. 

Hemma igen var det dags för kaffe och macka och det var gott. Satt sedan och läste ett tag och det är så avkopplande att försvinna in i den spännande handlingen i en bra bok.

Avslutade eftermiddagen med en liten tur till verandan. Skulle ställa in Rulle så det passade bra. Jag gick hem när dom stängde för dagen. Nu var det ett underbart väder med sol mellan dom små vita molnen och nästan ingen vind. Så skönt att kunna ha öppet fönster såhär på kvällen och låta den milda sommarluften flöda in i husbilen.

Maten som jag hämtade var sprödpanerad fisk och en påse med frysta pommes, inte avlånga utan mer som chips. Inget av detta har jag lagat till i af tidigare. Det blev förvånansvärt gott tyckte jag. Serverades med ketchup och majonnäs samt skivad tomat och rödlök. 

Vad det är så rätt, det är människan som skräpar ner och inte kan ta upp skiten efter sig.

Sommaren började – och jag fick ordning på både frysen, kylen och livet och även lite annat.

Denna bild är några år gammal men jag gillar verkligen färgerna i den. Guldregn och rhododendron. Vilken en person påstod var rosor. Nej blev svaret det är det inte. Det är rhododendron. Kan du stava till det blev svaret. Efter sen stunds tystnad kom svaret: Det är rosor!!

2026-06-01

Nu börjar den första sommarmånaden vilket juni räknas som. Vädret var småmolnigt men med mycket sol som tittade fram mellan dom och det var 14 – 20 plus. Det var skönt att kunna ha öppet största delen av dagen. 

Jag hade samlat ihop en del kartonger som det nu var dags att gå till återvinningen med. Sedan fortsatte jag med en promenad ute på vägen. Nu växer och frodas det i dikena och så klart även på andra platser. Gick sedan till verandan och satt där en stund och pratade. Det var sedan dags för kaffe och macka så jag gick hem. 

Idag kom det mat från Coop. Bilen kom redan 16.00 och det tyckte jag var väldigt bra. De frysta varorna låg i en påse för sig själva så den gick jag bort med till frysen med en gång. Återvände hem och började packa upp varorna från dom andra påsarna. Det var mycket att packa upp och ställa på plats idag så det tog lite tid. Kollade så allt var med och det var det. Det såg mycket bra ut. Fina tomater och lök och bra med långt “bäst före datum”. En fläskytterfilé på över ett kilo såg mycket bra ut. Det blir en del måltider på den. Tyckte det kändes som att den personal som hade plockat ihop mina varor hade varit mycket noggrann och omsorgsfull. Det uppskattar jag. Tycker att detta fungerar så bra och det är väldigt bekvämt för mig att få maten, plus lite annat,  levererat till husbilen.

Det blev Chicken Tikka Masala till middag ikväll. Det fanns med i leveransen (eftersom jag hade beställt det) och är så enkelt att värma och dessutom är det jättegott tycker jag. 

Hoppas nu att juni månad ska bli en lagom varm månad och kanske med en del regn som helst då det ska falla på natten. Då blir ju dom flesta nöjda hoppas jag. 

Det är inte så lätt att bli gammal alla gånger men med mycket humor klarar man av det galant!! Så håll igång och funderar inte för mycket!!

Jag blev uppassad – och insåg att jag är byggd för det livet, äntligen!

Denna fina hortensia fick jag idag av mina härliga barn. Men hur ska jag nu se till att den kommer att trivas hos mig. Jag är övertygad om att det kommer att lösa sig.

2026-05-31

Det var bara svaga vindar idag, växlande molnighet, och en del sol. Utsikten fick jag tillbaka idag då grannen körde tjugo i åtta på morgonen. Jag tyckte det var skönt att nu kunna se bort till infarten igen.  

Efter att ha gjort skitjobbet (det var dags för det idag) så hamnade jag på verandan i ett trevligt sällskap. Fick sedan ett sms från sonen att dom kom hit på eftermiddagen. När dom kom så gick jag bort till deras husvagn. Dom skulle grilla och käka lite så jag blev kvar där. Jag börjar tycka det är skönt att bara sitta och bli uppassad nuförtiden. Det har faktiskt tagit lite tid att vänja sig vid det. Men när möjlighet ges så ska jag unna mig att njuta av det. 

Maten smakade verkligen bra och gott om det fanns det. Jag brukar ju inte äta så mycket mitt på dagen och jag blev fort mätt. Sedan blev jag trött också och valde att gå hem och vila en stund medan dom andra röjde undan. Också en lyx nuförtiden. 

Lite senare träffades vi på verandan för att avsluta besöket med att käka lite glass. Det blev ett trevligt avslut på en mycket underbar eftermiddag. Tack så mycket “lilla familjen” för att ni kom hit och gjorde denna Mors dag så trevlig. Förresten så var vi faktiskt 3 mammor här som njöt av att träffas med våra respektive barn!

När jag kom hem var jag rätt så trött och det var så skönt att bara sitta i min soffhörna och koppla av med att surfa runt lite. Då brukar jag faktiskt piggna till lite. 

Jag var inte så hungrig ikväll och tänkte först inte äta något. Men så blev jag akut sugen på en ägg och baconmacka och så fixade jag en sådan till mig. Skivad tomat och rödlök passade bra till. 

Jag har verkligen haft en bra och trevlig dag idag och det är jag så glad och tacksam för.

Dessa regler gillar jag verkligen. Det är varje hunds rättigheter, eller hur!

Lite moln, lite vind, lite vinst

För en del år sedan så satt jag på denna bänk och njöt av utsikten. Visst måste man ta sig tid för att bara sitta och glo ut över havet.

2026-05-30

Solen gömde sig bakom molnen största delen av dagen. Det var lite blåsigt och 15 – 18 plusgrader. Grannen körde vid halv elva och så fick jag utsikt igen åt sidan. På campingen var det sedan livligt någon timme framåt med en del husbilar/vagnar som körde iväg samt en del personbilar som också gav sig iväg ifrån stugorna som dom hade hyrt. Efter ca en timme började det komma hit nya ekipage. Då fick jag en ny granne och så var utsikten borta igen. 

Det är bröllopsfest i bygdegården idag och en del av gästerna kom hit med husbil/vagn och även en del hyrde stuga här över natten. Det rörde sig en del folk här runt omkring under dagen så det var en del att titta på. 

Blev en promenad även idag. Började med att gå till frysen och hämta en påse med limpa. Gick hem med den och så tog jag en påse med plast och gick till sopstationen och slängde den i rätt tunna. Fortsatte en liten sväng innan jag vände och gick bort till verandan. Där blev jag sittande ett tag tills vinden blev rätt så kall. Dags att gå hem då. 

Så blev det kaffe och macka och idag blev det medwurst istället för skinka halva mackan för skinkan var slut. Nästa lika gott med medwurst tycker jag. På den andra halvan finns det i stort sett alltid en skiva ost, vilket jag absolut inte tröttnar på. Finns ju så otroligt mycket att välja på med så många olika smaker och konsistenser. 

Senare på eftermiddagen så hade solen kört bort en del moln och vädret blev väldigt fint. Vilken tur dom hade som hade sin bröllopsfest utomhus i bygdegårdens trädgård. 

Gick ut för att sätta in Rulle men ändrade mig och gick bort till verandan, det var ju soligt. Var ju trav idag så jag satte mig och tittade på det en stund. Jag hade några andelsspel i Kinna Kiosken. 

Tittade på några lopp men gick sedan ut för att prata med några andra grannar som hade kommit hit för att njuta av varsin glass. Det var trevligt. Yvonne höll koll på travet och talade om hur det hade gått i dom olika loppen. När det hela var slut så kunde jag konstatera att jag faktiskt hade vunnit lite även denna lördag. Inget som jag blev ledsen för. Bättre liten vinst än ingen vinst alls. 

Ikväll åt jag baconburgare från frysen med pommes som jag fixade till i af. Det smakade väldigt gott och mätt blev jag. Som vanligt hällde jag över en del ketchup för det gillar jag. 

Hoppas det aldrig blir så men jag kan nästan får mardrömmar av detta scenarium.

En annorlunda dag

Tyvärr har jag inte hitta blommande syrener här men jag hade några gamla bilder på dessa vackra blommor. Jag gav min AI i uppdrag att sätta ihop två gamla bilder till en fin bild. Det blev enligt mig ett mycket lyckat resultat.

2026-05-29

Vädret idag klagar jag inte på för det har varit en underbar sommardag. Sol och blå himmel, bara en svag vind och 15 – 22 härliga plus. 

Idag har det varit rätt så mycket trafik här. Många lämnade stugor som dom hade hyrt och det kom hit nya gäster till dom. På eftermiddagen så började det komma hit en hel del husbilar och jag fick en granne precis bredvid mig. Nu blev det noll utsikt åt sidan men jag kan ju fortfarande se ut rakt fram. Men jag ser inte flaggorna så jag kan inte ha koll på hur och när det blåser. Men det märker jag ju när jag öppnar dörren eller fönster.

Jag väntade på ett paket ifrån Apoteket som Postnord skulle leverera. Det strulade till sig ordentligt. Postbilen kom men  stannade vi infarten till campingen och brydde sig inte om att köra ner till receptionen där jag och Yvonne satt. Den bara stannade till lite innan den fortsatte på sin postrunda. Visserligen ringde han men jag fick inte fram telefonen tillräckligt fort. Jag tillhör ju inte den generation som har mobilen fastväxt i ena handen. 

Då flippade jag ur fullständigt utan moget övervägande. Jag ringde till Postnord och hamnade i Stockholm med en digital assistent som var helt värdelös. Fick efter en stund prata med en levande människa. Han gjorde troligen så gott han kunde men kunde inte lösa mitt problem med att få hit mitt paket. Jag betalar extra för hemkörning på utlovad dag och då ska dom se till att jag också får det. 

Jag ringde upp igen och fick prata med en annan kille. Han försökte också få bilen att köra tillbaka till mig med paketet. Paket från Apoteket får numera inte läggas utanför dörren eller i brevlåda utan måste lämnas personligen med bevis på att det är gjort.

Jag ska ärligt erkänna att jag absolut inte var så trevlig mot dom stackarna som jobbade i kundtjänst. Men jag misstänker att dom är vana vid värre personer än mig. Jag bråkade, var näst intill lite oförskämd, blev lite högröstad och till slut lite gråtmild också. Jag till och med tog till en liten vit lögn. Vad gör man inte för att få hem det paket man väntar på. 

Så hände det något. Den blå Postnord Bilen kom hit och körde till receptionen. Där fick chauffören instruktioner av Omer om var jag stod. Så kom han hit och lämnade mitt paket och jag blev verkligen jätteglad. Det var en rätt så ung kille som troligen var en semestervikarie. Jag tackade honom många gånger och han såg så olycklig ut. Kanske hade fått lite bannor av någon chef. Hur som helst blev jag så glad att jag fick mitt paket idag. När Post Nord vill så kan dom verkligen leverera. 

Idag så får Post Nord en stor stjärna av mig för att dom faktiskt löste problemet och jag fick mitt paket. 

Mat skulle jag ju ha även denna röriga dag. Det blev potatisklyftor i af samt en liten bit helstekt fläskfilé. Jag serverade det med skivad tomat och rödlök, salladsost och en rejäl klick med beasås. 

Det var så här jag kände det tidigare under dagen. Men det löste sig på et mycket bra sätt tyckte jag.