Vad kunde gå fel i dag?

2020-01-28

Vaknade till en morgon med varierande molnighet, 15 plus, ingen vind. Helt ok för en tisdag i slutet av januari. Zacko och jag gick som vanligt en promenad och kollade lite här och där. Inget nytt utan förutom att dom tömde sopbehållarna i dag och städade runt sopsorteringarna.

Bilder från den leriga ställplatsen som nu börjar torka upp bra.

Hemma igen så var det att börja vänta på att vi skulle få besked om när vårt däck skulle anlända till Norauto. Klockan blev 11 och vi hörde inget från dom. En kvart senare ringde jag och fick besked att det skulle anlända innan kl. 2. Halv ett så ringer dom talar om att däcket har anlänt.

Nu kontaktar jag Folksam som skulle ordna hit en servicebil för att ta bort hjulet, köra det till gummiverkstaden för att byta däcket och sedan tillbaka igen för att montera dit det. Mer väntan!

Fick efter ett tag besked ifrån Folksam att jag skulle få ett samtal i från sambandscentralen i Lissabon för att vi skulle komma överens om hur vi skulle gör. Tänk jag trodde det var klart!

Men efter en kort stund så ringde Lissabon. Jag gick igenom ytterligare en gång hur jag ville ha det. På engelska. Talade om vi är en tung husbil på 5 ton och 8.45 m lång. Och det var helt ok och en av oss skulle följa med mekanikern till verkstaden för att betala för däcket. Nu var jag övertygad om att det skulle fungera.

Servicebilen skulle vara hos oss om 20 till 30 minuter. Det var den inte. Tiden gick. Fick sen ett sms och ett telefonsamtal, han hittade inte var vi var. Tredje gången som vi inte blev hittade. Vad är felet. Hundratals utländska husbilar hittar hit men varför inte inhemska servicefordon?

Men så småningom så kom han hit. Körde fram till husbilen och bara skakade på huvudet. Han hade inte med sig en domkraft som skulle kunna lyfta vår husbil. Men hur i all sin dar fungerar kommunikationerna här! Verkar inte som dom fungerar alls.

Men hur som helst så efter några telefonsamtal så satte servicekillen igång med att lossa muttrarna på hjulet. Efter lite lån från andra och med sin egen lilla domkraft fick han upp husbilen tillräckligt för att få av hjulet. Han slet verkligen.

Nu så hade det samlats en liten grupp av nyfikna här för att kolla hur det gick. Så klart måste man kolla lite på vad som händer här.

Jag och Zacko tog en liten promenad i väntan på att hjulet skulle bli bortplockat.

När vi kom tillbaka så var hjulet lastat in i servicebilen och den körde iväg med Hasse. Jag och Zacko gick in och satte oss för att vänta på att dom skulle komma tillbaka med vårt nya däck.

Det tog under en timme innan dom var tillbaka igen. Och då med det gamla däcket. Det hade blivit en felleverans och det var fel däck som dom hade fått. Var väl bara det också som kunde gå fel!

I morgon så ska det komma rätt däck och nu hoppas jag verkligen att det stämmer.

Kontaktade Folksam om detta och i morgon så blir det en repris på idag men med förhoppningsvis ett bättre slut.

Är jag trött på all denna väntan. Ja det är jag. Men förhoppningsvis så kan vi möjligen köra härifrån i morgon. Eller så drar allt ut på tiden så det blir en dag till. Men vad gör det, vi har ingen tid att passa.

Det blir som det blir!

4 reaktioner till “Vad kunde gå fel i dag?”

    1. Verkligen krångligt. Vi har som så många andra lämnat detta kvar hemma. Tycker ju att det ska räcka med assistans.

  1. Ujuj, så lerigt det är där ni står. Vi hade haft svårt att hålla rent i husbilen med två stora hundar. Tur ni ”bara” har Zacko som verkar duktig trots leran.
    Däcket har verkligen blivit som en never ending story just nu. Hoppas verkligen ni får rätt i morgon och att däckmakaren hittar er.
    Ha det så gott 🙂

    1. Ja Zacko försöker verkligen att inte bli lerig om sina tassar. Han gillar inte att bli våt eller geggig.
      Visst har det blivit en lång story med ett däcksbyte.

Kommentarer inaktiverade.